11.01.2022

Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2022 r., sygn. III OSK 864/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Zarządu Powiatu G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt III SA/Gd 705/18 w sprawie ze skargi K. N. na uchwałę Zarządu Powiatu G. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...] I. oddala skargę kasacyjną, II. zasądza od Powiatu G. na rzecz K. N. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 31 października 2018 r. sygn. akt III SA/Gd 705/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uwzględnił skargę K. N. i stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały Zarządu Powiatu G. z dnia [...] lipca 2018 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...].

W motywach orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że w niniejszej sprawie komisja konkursowa odmówiła dopuszczenia skarżącego do postępowania konkursowego, gdyż zawarta w jego ofercie poświadczona za zgodność z oryginałem kopia aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego nie zawierała uzasadnienia, co stanowiło, zdaniem komisji, istotną wadę tego dokumentu mającego walor decyzji administracyjnej.

Poglądu tego Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku nie podzielił. Podkreślił, że w § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. z 2017 r. poz. 1587) zwanego dalej w skrócie "rozporządzeniem w sprawie regulaminu konkursu", wyliczone zostały wymagane dokumenty, które winna zawierać oferta kandydata. Należy do nich m.in. wymóg przedłożenia poświadczonej przez kandydata za zgodność z oryginałem kopii aktu nadania stopnia nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego. Przepis ten został powtórzony w załączniku do uchwały Zarządu Powiatu G. z dnia [...] maja 2018 r. nr [...] w sprawie ogłoszenia konkursu na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół [...] w [...]. Nadanie stopnia awansu zawodowego następuje w drodze decyzji administracyjnej organu wymienionego w art. 9b ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.) zwanej dalej w skrócie KN. Decyzja ta daje nauczycielowi prawo do zatrudnienia w określonych rodzajach szkół. W art. 9 ust. 5 KN wymieniono obligatoryjne elementy aktu nadania stopnia awansu zawodowego nie wskazując, aby do nich należało uzasadnienie do tego aktu. Uzasadnienie stanowi załącznik do aktu nadania stopnia awansu zawodowego.

Zdaniem Sądu trafnie wywiedziono w skardze, że niezałączenie uzasadnienia do aktu nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela nie wpływa na ważność tego aktu i przyznane nim uprawnienia. Uzasadnienie stanowi załącznik do aktu nadania, ale nie przesądza o treści w nim zawartej. Brak uzasadnienia nie wpływa na prawidłowość dokumentu, jakim jest akt nadania stopnia awansu zawodowego i nie niweczy faktu posiadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty