04.06.2018 Kadry i płace

Jakie skutki powoduje przejście zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę

W przypadku przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. W takim przypadku stosunek pracy trwa nieprzerwanie na niezmienionych warunkach, a na przejmującego przedsiębiorstwo lub jego część przechodzą prawa i obowiązki dotychczasowego pracodawcy. 

Przejęcie przedsiębiorstwa lub jego części przez innego pracodawcę nie jest zależne ani od woli pracowników, ani od zgody przedstawicielstw pracowniczych. Z mocy prawa nowy pracodawca staje się automatycznie stroną stosunku pracy w dniu ustalonym jako termin przejęcia.

Pracownik jedynie w okresie 2 miesięcy od daty będącej terminem przejęcia może za 7-dniowym uprzedzeniem rozwiązać stosunek pracy (art. 231 § 4 Kodeksu pracy). Rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie jest traktowane jak rozwiązanie stosunku pracy za wypowiedzeniem pracodawcy.

Informacja dla pracowników o przejęciu zakładu

Pracodawcy (dotychczasowy i nowy) w pierwszej kolejności mają obowiązek poinformowania pracowników o planowanym przejęciu zakładu pracy. Obecny pracodawca oraz podmiot przejmujący przedsiębiorstwo lub jego część są zobligowani do poinformowania przejmowanych pracowników w formie pisemnej o istotnych dla nich szczegółach planowanego przejęcia (art. 231 § 3 Kodeksu pracy).

Takie zawiadomienie powinno zawierać:

  • przewidywany termin przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę,
  • przyczyny przejścia zakładu pracy lub jego części,
  • ekonomiczne, prawne oraz socjalne skutki takiego przejścia dla pracowników,
  • zamierzone działania pracodawcy zmierzające do zmiany warunków pracy i płacy pracowników oraz możliwości ich przekwalifikowania.

Taka informacja powinna trafić do pracowników nie później niż 30 dni przed planowanym terminem przejęcia zakładu lub jego części.

Pracodawcy, u których działają zakładowe organizacje związkowe, są zobligowani do poinformowania w formie pisemnej działających w ich zakładach związków zawodowych o terminie, przyczynach i skutkach planowanego przejęcia zakładu pracy lub jego części (art. 26 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych). Obowiązek ten dotyczy obu stron - zarówno obecnego, jak i przyszłego pracodawcy - i powinien być zrealizowany minimum 30 dni przed planowanym przejęciem zakładu pracy lub jego części.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne