Prowadzę firmę transportową obsługującą duże sklepy spożywcze. Towar jest dostarczany wcześnie rano oraz po godzinach pracy sklepów. Czy w związku z tym możliwe jest, aby kierowca pracował przez 4 godziny od 6.00 do 10.00, potem miał czas wolny przez 8 godzin, a następnie jeździł jeszcze przez 4 godziny?
Nasz kierowca wyjechał z pracownikami zakładu w delegację, która trwała od czwartku do poniedziałku. Pracownik kierował pojazdem tylko w dniu wyjazdu w godzinach rannych (od 4.00 do 11.00) i w dniu powrotu w godzinach nocnych (od 22.00 do 5.00). Czy należą mu się świadczenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jeżeli tak, to jakie?
Kontrola dotycząca czasu pracy kierowców jest przeprowadzana przez Państwową Inspekcję Pracy. Organ ten ściśle współpracuje z Inspekcją Transportu Drogowego oraz informuje ją o stwierdzonych nieprawidłowościach.
Prowadzę firmę przewozową. Zatrudniam kilku kierowców i zależy mi, aby byli w pracy wypoczęci. Czy mogę zakazać im podejmowania pracy w innych firmach?
Prowadzę firmę transportową działającą na terenie całego kraju, w której zatrudniam 15 kierowców. Pracują oni w równoważnym czasie pracy (po 12 albo 4 godziny) i dodatkowo czasem pełnią dyżury w siedzibie firmy po 6 godzin w dni, w które pracują 4 godziny. Wszyscy kierowcy wynagradzani są według stawki godzinowej, która wynosi 9 zł. W regulaminie pracy ustalona została stawka godzinowa za dyżur w wysokości
Zatrudniamy w naszej firmie kierowcę samochodu osobowego w pełnym wymiarze czasu pracy, który pracuje w godz. od 8.00 do 16.00. W ramach swoich obowiązków zawiózł on innych pracowników na szkolenie do Poznania. Wyjechał rano o godz. 6.30 i w Poznaniu był o godz. 8.50. Następnie czekał aż szkolenie się skończy i wracał z powrotem w godz. od 15.30 do 18.00. Czy czas oczekiwania na zakończenie szkolenia
Zgodnie z najnowszym stanowiskiem Ministerstwa Gospodarki i Pracy, miejscem pracy pracownika ustalonym w jego umowie o pracę może być teren całego kraju, gdy potrzeba takiego określenia miejsca pracy wynika z rodzaju bądź charakteru świadczonej pracy. Dotyczy to m.in. kierowców oraz przedstawicieli handlowych. Państwowa Inspekcja Pracy ma odmienne zdanie.
Od 1 maja 2004 r. obowiązuje nowa ustawa o czasie pracy kierowców. Celem ustawodawcy było wprowadzenie przepisów, które w sposób przejrzysty uregulowałyby zagadnienia dotychczas stwarzające wątpliwości. Jednak w praktyce nadal pojawia się wiele problemów.
Prowadzę firmę transportową świadczącą usługi firmom zewnętrznym. Zatrudniam kierowców autocystern. Czy mogę zatrudnić ich w systemie równoważnego czasu pracy i wydłużyć ich czas pracy do 12 godzin na dobę oraz przyjąć dla nich trzymiesięczny okres rozliczeniowy?
Zatrudniam kierowców, którzy dowożą towar do sklepów. Co należy wliczyć do czasu pracy takich kierowców? Czy będą to tylko przejazdy, czy także okres oczekiwania na załadunek i rozładunek towaru?
Potrzeby rynku wymuszają na firmach elastyczne planowanie czasu pracy swoich pracowników. Obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy dają pracodawcy w tym zakresie duże możliwości. Jednym z elastycznych systemów czasu pracy jest przerywany system czasu pracy.
Istnieją pewne zawody i stanowiska pracy, gdzie pracownik nie musi świadczyć pracy w ściśle określonych godzinach czy pod nadzorem przełożonego. Takie sytuacje często powodują, że pracodawca decyduje się na wprowadzenie dla tych pracowników zadaniowego systemu czasu pracy.
W ramach równoważnego systemu czasu pracy możemy wyróżnić nietypowe rozkłady czasu pracy, w których istnieje możliwość wydłużenia dobowego wymiaru czasu pracy do 16 lub nawet 24 godzin na dobę. Możliwość zastosowania takich rozkładów pozwala na bardziej elastyczne wykorzystanie czasu pracy niż w zwykłym równoważnym systemie.
Zatrudniony w naszym zakładzie pracy (spółce akcyjnej) kierowca naruszył przepisy o czasie pracy. Aby szybciej zakończyć pracę, nie stosował obowiązkowych okresów odpoczynku. Czy w razie ewentualnego nałożenia przez Inspekcję Transportu Drogowego w drodze decyzji administracyjnej kary na spółkę, na skutek stwierdzenia powyższych naruszeń, będziemy mogli domagać się zwrotu poniesionych w związku z nałożoną
Zajmujemy się m.in. hurtową sprzedażą towarów w obrocie krajowym i wewnątrzwspólnotowym. Zatrudniamy na podstawie umowy o pracę dwóch kierowców. Do ich obowiązków należy m.in. przewóz towarów do kontrahentów i dostawa towarów na terenie kraju i za granicą. W trakcie wykonywania obowiązków służbowych kierowcy przebywają kilka dni poza miejscem swojego zamieszkania. W trasę wyjeżdżają ciągnikami siodłowymi
Czy podróż służbowa współwłaściciela firmy transportowej, który jest jednocześnie kierowcą i przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodów, może być wliczona w koszty uzyskania przychodów?
Czy świadcząc usługi kierowcy w zakresie transportu krajowego i międzynarodowego można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów diety krajowe i zagraniczne?
Zatrudniamy w firmie kierowcę, który w zakresie obowiązków ma m.in. dostarczanie dokumentacji do odpowiednich urzędów, przywożenie zaproszonych do firmy gości. W ostatnim czasie zwrócił się on do swojego przełożonego o wypłatę diet z tytułu podróży służbowych, uzasadniając, że swoje obowiązki ciągle wykonuje poza siedzibą firmy. Czy w takim przypadku kierowca ma prawo do świadczeń z tytułu podróży
Czy podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym diety otrzymywane przez kierowców /pracowników/ w związku z trwającymi zazwyczaj dłużej niż jeden dzień wyjazdami poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy?
Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów diety krajowe i zagraniczne przez prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług kierowania pojazdami?
Chcemy zatrudnić kierowcę, który będzie pracował codziennie od godz. 6.00 do 9.00 i od godz. 13.00 do 16.00. Jego praca będzie polegała na przywożeniu na zajęcia i odwożeniu osób niepełnosprawnych. W jakim systemie czasu pracy należy zatrudnić tego pracownika? Czy musi on mieć wprowadzony system przerywanego czasu pracy? Czy można zatrudnić go w inny sposób, aby nie wypłacać mu świadczenia za przerwę
Zatrudniłem pracownika na stanowisku kierowcy. Poprosiłem go, aby dostarczył mi oświadczenie o wszystkich innych (dodatkowych) miejscach zatrudnienia. Złożył mi on oświadczenie, w którym wskazał jedynie, że nie pracuje u innego pracodawcy na stanowisku kierowcy. Twierdzi, że tylko takiej informacji mogę się od niego domagać, ponieważ żądanie moje może dotyczyć tylko informacji o zatrudnieniu na stanowisku
Jeden z naszych kierowców często wozi towar za granicę. Zdarza się, że stoi kilka godzin na granicy. Jak zakwalifikować ten czas w zakresie zaliczenia do czasu pracy? Czy jest to praca kierowcy, czy czas pozostawania w dyspozycji?