Tryb nawiązania i rozwiązania stosunku pracy osób zatrudnianych w samorządzie terytorialnym zależy od stanowiska, jakie dana osoba zajmuje. Inaczej przebiega zatrudnienie i zwolnienie prezydenta miasta, burmistrza czy wójta, a inaczej urzędnika zatrudnionego na szeregowym stanowisku w jednostce samorządu terytorialnego.
Urzędnicy państwowi oraz samorządowi mogą świadczyć pracę zdalną na ogólnych zasadach uregulowanych w Kodeksie pracy. Natomiast praca zdalna funkcjonariuszy służb mundurowych może odbywać się wyłącznie na polecenie przełożonego wydane w nadzwyczajnych okolicznościach związanych z zagrożeniem chorobami zakaźnymi.
Pracodawca samorządowy może skierować pracownika do innej pracy, korzystając w ramach przepisów z różnych rozwiązań. W tym celu może np. przenieść pracownika samorządowego do innej jednostki na określony czas czy dokonać zmiany zakresu jego obowiązków lub zastosować wypowiedzenie zmieniające lub porozumienie zmieniające w zakresie miejsca pracy.
Pracownicy zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej mają status pracowników samorządowych. Wszystkim pracownikom tych jednostek, bez względu na zajmowane stanowisko, przysługują: wynagrodzenie zasadnicze, dodatek za wieloletnią pracę, nagroda jubileuszowa oraz jednorazowa odprawa w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, a także dodatkowe wynagrodzenie
W okresie epidemii pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni do pracy w innych jednostkach samorządowych nie tylko na swój wniosek albo za swoją zgodą, jak było dotychczas, ale również na podstawie polecenia służbowego, nawet jeśli nie wyrażają aprobaty. W przypadku jednak gdy przeniesienie odbywa się na polecenie bez zgody pracownika, może mieć ono jedynie charakter czasowy.
Pracownicy samorządowi mogą być przenoszeni czasowo do pracy w jednostkach pomocy społecznej. Osoby zatrudnione w administracji rządowej na etatach mogą mieć natomiast czasowo gorsze warunki zatrudnienia lub w ogóle stracić pracę. To rozwiązania zawarte w tzw. tarczy antykryzysowej 2.0, której większość przepisów zaczęła obowiązywać 18 kwietnia 2020 r.
Zasady ustalania prawa do świadczeń pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, ich wysokość i podstawy wymiaru dla pracowników samorządowych określają ogólne przepisy w tym zakresie, czyli ustawa zasiłkowa. Na wysokość zasiłków przysługujących pracownikom samorządowym mają wpływ także różnego rodzaju dodatki, nagrody i premie, których zasady przyznawania i wypłaty są uregulowane
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Od 22 maja 2012 r. został rozszerzony katalog przypadków, w których zadania i kompetencje wójta może przejąć jego zastępca. Po nowelizacji przepisów zastępca wójta może przejąć jego obowiązki także w razie zawieszenia wójta w czynnościach służbowych.
Jak od 1 stycznia 2012 r. wynagradzać asystentów rodziny i koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej
Od 20 lutego 2012 r. wprowadzono zmieniony wykaz stanowisk pracowników samorządowych uzupełniony o nowe stanowiska asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej wraz z określeniem przypisanych im wymagań kwalifikacyjnych oraz minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego. Zmiana ta jest konsekwencją wejścia w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej i obowiązuje
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Pracownikowi samorządowemu świadczącemu na polecenie przełożonego pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy należy udzielić, w terminie z nim uzgodnionym, dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego, w którym taką pracę wykonywał. W tym zakresie funkcjonuje też inne stanowisko, zgodnie z którym wymiar czasu wolnego za pracę w tym dniu powinien odpowiadać
Udokumentowane okresy zatrudnienia obywatela Ukrainy u ukraińskiego pracodawcy są zaliczane do okresów pracy w Polsce w zakresie uprawnień pracowniczych. Podlegają one uwzględnieniu m.in. w okresie pracy, od którego zależy prawo zagranicznego pracownika do nagrody jubileuszowej polskiego nauczyciela oraz pracownika samorządowego.
Urzędnik samorządowy odchodzi na emeryturę. Czy na drugi dzień po rozwiązaniu umowy możemy zawrzeć z nim umowę na stanowisko urzędnicze bez konkursu? Jeżeli tak, to czy ta umowa może być podpisana na czas określony? Poprzednio mieliśmy zawartą z tym pracownikiem umowę na czas nieokreślony trwającą 10 lat.
Pracownicy samorządowi zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych muszą mieć zaświadczenie o niekaralności. Jaki jest okres ważności tego zaświadczenia? Czy musimy okresowo potwierdzać niekaralność zatrudnionych urzędników? Czy jeżeli przy rekrutacji kandydat przedstawi zaświadczenie np. sprzed 6-10 miesięcy, to będzie ono dla nas wystarczające, czy należy wystąpić o nowe?
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Najpóźniej do końca kwietnia br. pracownicy samorządowi zajmujący stanowiska kierownicze mają obowiązek składania oświadczeń majątkowych. Pracodawca samorządowy może jednak rozszerzyć obowiązek składania takich oświadczeń również na inne osoby zatrudnione na stanowiskach urzędniczych i niepełniące funkcji kierowniczych.
Jesteśmy jednostką samorządową. Chcemy wprowadzić zarządzenie, zgodnie z którym za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikom będzie przysługiwał wyłącznie czas wolny w tym samym wymiarze, wykorzystywany do końca okresu rozliczeniowego. Jako uzasadnienie naszej decyzji chcemy powołać możliwość kształtowania, w regulacjach wewnętrznych, sytuacji finansowej pracowników w zakresie przysługujących im
Od 1 września 2013 r. obowiązują zmiany w zatrudnianiu pracowników samorządowych. Nakładają one m.in. nowe obowiązki na pracodawców np. w zakresie zatrudniania sekretarzy czy asystentów i doradców.
Pracownik samorządowy otrzymał polecenie wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych w niedzielę. Odmówił, twierdząc, że w czasie weekendu opiekuje się swoją matką, która złamała nogę. Czy jest to podstawa do odmowy wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych? Czy należy uznać, że matka pracownika jest osobą wymagającą sprawowania nad nią stałej pieczy w rozumieniu przepisów o pracownikach samorządowych
Jesteśmy placówką, do której mają zastosowanie przepisy ustawy o pracownikach samorządowych. Ze względu na szczególne potrzeby zobowiązaliśmy naszych pracowników do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracownicy przepracowali w tygodniu 8 godzin nadliczbowych (każdego dnia świadczyli pracę 2 godziny dłużej). Część pracowników została także zobowiązana do pracy w sobotę (przez 8 godzin) i w niedzielę
Prowadzimy działalność gastronomiczną. Nasi pracownicy mają możliwość zakupu obiadów na cały miesiąc po preferencyjnej cenie, przy czym zapłata powinna nastąpić do 7. dnia następnego miesiąca. Niektórzy pracownicy, mimo wezwań do zapłaty, nie regulują należności w terminie. Czy możemy bez zgody pracowników-dłużników potrącić z ich wynagrodzenia należność za obiady?