Przeczytałem artykuł opublikowany na łamach „MONITORA księgowego” na temat trwałego związania z gruntem budynków. Proszę o wyjaśnienie, czy budynek, którego konstrukcja oparta jest na słupkach betonowych, a ściany wykonane są z płyt betonowych (jak na ogrodzenia), przykryty dachem, będzie traktowany jako „trwale związany z gruntem”. Czy w takich przypadkach nie jest wymagane pozwolenie na budowę?
Mam wątpliwości co do sposobu amortyzowania ulepszonych budynków przejętych przez spółkę od przedsiębiorstwa państwowego na podstawie ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Umowa o oddanie przedsiębiorstwa państwowego była zawarta na 10 lat. Okres ten kończy się 31 października 2009 r. Na dzisiaj zostało już przeniesione prawo własności. Obecnie dokonujemy
Prowadzimy działalność usługową i ponieśliśmy wydatki związane z wykonaniem zabezpieczenia przeciwwodnego (izolacji i drenażu ścian budynku). Czy w tym przypadku możemy mówić o ulepszeniu środka trwałego i zwiększeniu wartości budynku, czy jest to jego remont?
Okoliczności potwierdzające zamiar podatnika realizacji jego własnych potrzeb mieszkaniowych (a więc subiektywnego nastawienia) muszą dać się obiektywnie zaobserwować w roku podatkowym, którego ulga dotyczy - wyrok białostockiego WSA (sygn. akt I SA/Bk 306/04).
Spółdzielnia transportowa posiada własne budynki, które amortyzuje. Pomieszczenia są wykorzystywane na wynajem (w sądzie jest zgłoszona również działalność jako wynajem). Czy odpisy amortyzacyjne stanowią dla spółdzielni koszt uzyskania przychodu? Głównym źródłem przychodu spółdzielni jest obecnie właśnie najem (transport incydentalnie).
Amortyzacja środków trwałych wywołuje liczne wątpliwości u podatników. Jedną z rozterek jest możliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych od budynku wybudowanego przez spółkę na gruncie należącym do jednego ze wspólników. Taka sytuacja dotyczy również wybudowania budynku przez małżonków prowadzących wspólnie działalność gospodarczą na gruncie należącym do jednego z nich, jeśli mają rozdzielność majątkową
Wybudowaliśmy parterowy podpiwniczony łącznik pomiędzy dwoma funkcjonującymi dwupiętrowymi budynkami niemieszkalnymi, wykorzystywanymi w działalności gospodarczej, i przebudowaliśmy część parterową tych budynków. Całość została formalnie oddana do użytkowania i wystawiliśmy na nią dokument OT. Jak podzielić koszty inwestycji budowlanej na poszczególne środki trwałe, skoro objęły one również koszty
Spółka wybudowała budynek trzykondygnacyjny. Na parterze znajdują się przychodnia zdrowia i lokal wynajmowany na aptekę. Na pozostałych piętrach będą się znajdować sale zabiegowe, sale rehabilitacji i sale chorych. W maju spółka uzyskała pozwolenie na użytkowanie parteru. Pozostałe piętra nie zostały jeszcze odebrane, bo trwają tam prace wykończeniowe. Czy możemy uznać budynek za środek trwały i rozpocząć
Świadczę usługi zarządzania budynkiem wielomieszkaniowym (blok), które według PKWiU z 1997 r. były sklasyfikowane pod symbolem 70.32.11. W budynku tym, poza lokalami mieszkalnymi, znajdują się także 3 lokale użytkowe. Proszę o podanie PKWiU dla wymienionych usług zgodnie z nowymi przepisami. Jak należy opodatkować świadczenie tych usług? Czy jest to sprzedaż zwolniona czy opodatkowana stawką 23%?
Budowanie przyłączy wodno-kanalizacyjnych do budynków mieszkalnych należy do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Do przedmiotowych usług należy zastosować stawkę podstawową VAT w wysokości 23%. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2011 r., nr IPTPP3/443-12/11-4/IB, której fragment zamieszczamy poniżej. Pełna treść interpretacji
W zeszłym roku ukończyłem budowę domu. Czy w związku z zakupem materiałów budowlanych służących do wykonania ogrodzenia mam prawo do zwrotu części VAT zapłaconego przy ich nabyciu?
Chciałabym wprowadzić do ewidencji środków trwałych swojej firmy lokal stanowiący 1/6 budynku mieszkalnego, którego jestem współwłaścicielką. W lipcu 1996 r. nabyłam prawo wieczystego użytkowania działki gruntowej w drodze rozszerzenia wspólności majątkowej po zawarciu małżeństwa. W kwietniu 1997 r. nastąpił odbiór budynku mieszkalnego, który został wybudowany na tej działce - częściowo przez mojego
W działalności gospodarczej wykorzystuję obiekt budowlany składający się z placu magazynowego, parkingu, podjazdu oraz budynku biurowo-magazynowego. Czy możliwe jest dokonanie podziału budynku, np. na część magazynową, biurową, socjalną, i amortyzowanie każdej z tych części osobno? Czy możliwe jest osobne amortyzowanie istniejącej w budynku instalacji, np. gazowej, elektrycznej, hydraulicznej, albo
Jestem właścicielem firmy. Chcę wycofać budynek ze środków trwałych na cele osobiste. W związku z jego budową w 1999 r. odliczałem VAT. Budynek do chwili obecnej był amortyzowany. Ze względu na wycofanie budynku z działalności i przekazanie go na potrzeby osobiste powinienem odprowadzić VAT. Proszę o informację, jaką podstawę opodatkowania biorę do rozliczenia VAT? Czy jest to cena rynkowa nieruchomości
Produkujemy domy - przyjmujemy zamówienie na wykonanie takiego obiektu i "składamy" go z elementów przygotowanych w fabryce, jak np. ściany, stropy, dach itp. W związku ze specyfiką konstrukcji oferowanych domów ich sprzedaż jest realizowana łącznie z montażem elementów składających się na dany projekt (dom). Montowane prefabrykaty są wysyłane z fabryki do miejsca, w którym ma nastąpić montaż domu
Nieruchomości do celów amortyzacji podatkowej traktowane są w sposób szczególny. Odrębnymi środkami trwałymi są bowiem grunty, odrębnymi zaś obiekty budowlane (mimo że najczęściej stanowią części składowe gruntów) oraz ich części (lokale będące odrębną własnością). Ponieważ zagadnienia te należą do budzących wiele wątpliwości, w artykule zostaną omówione zasady, na jakich nieruchomości podlegają amortyzacji
Podatek od nieruchomości jest jednym z obciążeń podatkowych działalności przedsiębiorców. Dla przedsiębiorców istotne jest, by właściwie rozliczać ten podatek. Niestety, sposób opodatkowania nieruchomości należących do przedsiębiorców budzi w praktyce wiele wątpliwości. W publikacji przedstawiamy najważniejsze problemy związane z rozliczeniami tego podatku, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii poruszanych
Czy należy opodatkować VAT sprzedaż zabudowanej nieruchomości (plac, budynki warsztatowe, socjalne, garaże) przy likwidacji spółdzielni usługowej? Spółdzielnia jest pierwszym właścicielem nieruchomości, a zabudowania powstały w trakcie działalności w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku.
Nasza firma będzie prowadziła prace rozbiórkowe budynku mieszkalno-usługowego z przeważającą powierzchnią mieszkalną. Jaką stawkę podatku należy zastosować przy pracach rozbiórkowych dotyczących takiego budynku?
Zakupiono budynek usługowo-handlowy używany w 2003 i 2004 r. za 1/3 wartości (za kwotę 340 493,10 zł). Była to dostawa zwolniona z VAT. W latach 2003-2004 przed przyjęciem do ewidencji środków trwałych poniesiono nakłady na remont w kwocie 54 931,76 zł. Od wydatków na remont odliczono VAT. W dniu 31.12.2004 r. przyjęto ten budynek na stan ewidencyjny środków trwałych (w wartości początkowej 395 424,86
Firma zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną, której jest właścicielem od 1957 r., oraz wyposażenie (tzn. maszyny i urządzenia). W skład nieruchomości wchodzi budynek mieszczący piekarnię, masarnię i sklep detaliczny oraz działka. Wartość początkowa budynku wynosi ogółem 80 000 zł, a działki 4000 zł. W latach 2004-2005 dokonano modernizacji części budynku mieszczącej masarnię na wartość około 630
Od 1 stycznia 2014 r. nastąpią istotne zmiany w przepisach określających zwolnienie od VAT ze względu na wartość sprzedaży. W konsekwencji obowiązujące w 2014 r. zasady, na jakich zwolnienie to przysługuje, będą się różnić od obowiązujących w 2013 r. Podatnicy korzystający ze zwolnienia podmiotowego oraz podatnicy, którzy zamierzają z tego zwolnienia skorzystać w 2014 r., powinni się z tymi zmianami
Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT rozpoczęła budowę budynku usługowo-mieszkalnego. Z faktur, które dokumentowały nabycie towarów i usług związanych z budową części usługowej, odliczano VAT w całości. Z faktur, które dotyczyły części mieszkalnej, nie odliczano VAT. Ponieważ w latach poprzednich spółka nie miała sprzedaży zwolnionej, zwrócono się do naczelnika urzędu skarbowego o uzgodnienie proporcji
Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT zakupiła grunt z przeznaczeniem na budowę budynku usługowo-mieszkalnego. Na podstawie projektu budowlanego obliczono, że 55,5% powierzchni przyszłego budynku będzie dotyczyć części usługowej (czynności opodatkowane VAT), a 44,5% powierzchni budynku będą stanowiły mieszkania (czynności zwolnione z VAT). Zgodnie z tym wyliczeniem odliczono VAT od zakupu gruntu w