Zatrudniam 35 pracowników. Chciałbym w swoim zakładzie wprowadzić zakaz palenia. Nie wiem, w jakiej formie mogę to zrobić. Czy w związku z wprowadzeniem zakazu muszę jednocześnie wydzielić pomieszczenie z przeznaczeniem na palarnię, aby nie dyskryminować osób palących papierosy? Czy ta zmiana powinna znaleźć odzwierciedlenie w regulaminie pracy?
Nowelizacją Kodeksu pracy uszczegółowiono i rozbudowano przepisy, których celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom pracującym w szczególnie niekorzystnych warunkach.
Jestem właścicielem firmy, która zajmuje się montażem urządzeń grzewczych. Zatrudniam 60 pracowników. Dotychczas zapewniałem pracownikom odzież i obuwie robocze. Jednakże ostatnio przeżywamy kłopoty finansowe. Czy w związku z tym mogę zaprzestać dostarczania pracownikom odzieży i obuwia roboczego?
Pracuję w biurze. Budynek, w którym biuro znajduje się, jest dość stary. W związku z panującymi w ostatnim okresie warunkami pogodowymi w moim pokoju na ścianach od dłuższego czasu są duże wilgotne plamy, pojawił się także grzyb. Czy mogę wymóc na pracodawcy jego usunięcie?
Swoim pracownikom zapewniam kawę, herbatę, wodę i soki. Słyszałam, że od 1 stycznia 2004 r. z wynagrodzeń pracowników powinnam pobierać podatek i składki ZUS obliczone od wartości tych napojów, czy tak jest rzeczywiście?
W naszym zakładzie pracy zadania służby bhp pełnił pracownik specjalistycznej firmy, jednak zrezygnował z pracy. Jak przekazać obowiązki z tym związane naszemu pracownikowi? Czy taka osoba może odmówić pełnienia tej funkcji w zakładzie? Czy nadal można przekazać takie zadania osobom z zewnątrz?
Mój zakład pracy zatrudnia 24 osoby. Pracodawca jednemu z pracowników powierzył obowiązki służby bhp (pracownik jest po szkoleniu uprawniającym do wykonywania obowiązków inspektora bhp). Czy pracownik ten może przeprowadzić szkolenie okresowe pracowników administracyjnych i na stanowiskach robotniczych? Jeśli tak, to czy w szkoleniu mogą uczestniczyć osoby spoza zakładu pracy?
W wyniku kontroli Państwowej Inspekcji Pracy otrzymałem nakaz oceny i udokumentowania ryzyka zawodowego związanego z pracą wykonywaną przez moich pracowników. Obecnie zatrudniam 5 osób na stanowiskach pracy biurowej. Kto może przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego i jakie powinien mieć kwalifikacje?
Od wielu lat pracodawcy działający w krajach Europy Zachodniej zobligowani są sporządzać ocenę ryzyka na poszczególnych stanowiskach pracy. Przed kilkoma laty, opierając się na rozwiązaniach zachodnich, obowiązek sporządzania oceny ryzyka wprowadzono także w Polsce.
Czy przepisy dotyczące konsultacji w zakresie bhp z pracownikami dotyczą wszystkich zakładów pracy? Jak miałyby wyglądać takie konsultacje - czy w małym zakładzie pracy (zatrudniającym 10 osób) muszą w nich brać udział wszyscy pracownicy?
Ostatnio zatrudniliśmy kilku nowych pracowników. Z dotychczasowym pracodawcą rozwiązali oni umowy na zasadzie porozumienia stron. Nasza firma posiada ten sam profil działalności co ich poprzedni pracodawca, a stanowiska, na których zostali zatrudnieni, są identyczne. Czy w tym przypadku wymagane są dodatkowe badania lekarskie i szkolenia bhp?
Zajmuję się sprawami kadrowymi w zakładzie produkującym opakowania. Udostępniamy pracownikom kawę, herbatę, wodę i soki. Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów przekazanie pracownikom tych artykułów jest dla nich przychodem podlegającym opodatkowaniu i oskładkowaniu? Pracownicy korzystają także z posiłków w stołówce zakładowej, finansowanych przez zakład pracy (na podstawie zbiorowego układu
Jestem właścicielem małego zakładu. Zajmuję się produkcją mebli. Czy mam obowiązek wydawać każdemu pracownikowi odzież i obuwie robocze? Jakiego rodzaju dokumentację muszę w tym zakresie prowadzić? Czy wystarczy, jeżeli będę przechowywał faktury potwierdzające zakup odzieży i obuwia?
Inspektor pracy po kontroli w naszym zakładzie wniósł o opracowanie instrukcji składowania i magazynowania towarów. Nasza firma jest firmą handlową sprzedającą materiały dla budownictwa i - naszym zdaniem - w tego rodzaju placówce nie ma potrzeby tworzenia instrukcji składowania towarów, tym bardziej że w widocznych miejscach wywieszona jest instrukcja bhp dla placówek handlowych. Kto ma rację?
Jestem kierownikiem kadr w drukarni. Ostatnio zauważyłem, że jedna z pracownic obsługująca maszynę offsetową ma czasem zawroty głowy, które poważnie zakłócają jej pracę. Jednak lekceważy ten problem i odmawia poddania się badaniom lekarskim. Obawiam się, że w końcu może dojść do wypadku przy pracy. Czy mogę skierować ją na okresowe badania lekarskie, mimo że posiada aktualne? Jeżeli jest to dopuszczalne
Przepisy prawa pracy przyznają pracownikowi prawo do powstrzymania się od wykonywania pracy nieodpowiadającej przepisom bhp, która stwarza bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia lub życia albo zagraża w ten sposób innym osobom.
Jestem właścicielem przedsiębiorstwa, w którym pracuje 150 osób. Wiem, że w związku z zatrudnianiem takiej liczby pracowników powinienem utworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mogę powierzyć wykonywanie jej zadań specjalistom spoza zakładu pracy na podstawie umowy o świadczenie usług?
Jestem właścicielem składu budowlanego. Do rozładunku i załadunku materiałów budowlanych moi pracownicy wykorzystują wózek jezdniowy podnośnikowy. Czy taki wózek powinienem zgłosić do Urzędu Dozoru Technicznego?
Prowadzę bar, w którym zatrudniam trzy kucharki. Wszystkie pracownice posiadają aktualne książeczki zdrowia wymagane do celów sanitarno-epidemiologicznych. Dowiedziałem się, że oprócz tych badań powinienem skierować je na profilaktyczne badania lekarskie. Czy to prawda?
W prowadzonej przeze mnie firmie, zajmującej się sporządzaniem projektów, zatrudnionych jest 12 pracowników. Ostatnio kilku z nich zwróciło się do mnie o wyznaczenie miejsca do palenia tytoniu. Chciałbym się dowiedzieć, czy są jakieś wymagania, którym powinno odpowiadać takie pomieszczenie i czy mam obowiązek utworzyć je na żądanie pracowników?
Zakładowa organizacja związkowa wystąpiła z wnioskiem o przeprowadzenie badań, czy w zakładzie pracy występuje zagrożenie dla życia lub zdrowia pracowników. Kto powinien ponieść koszty tych badań? Czy wystąpienie organizacji związkowej z tym wnioskiem musi być uzasadnione?
Pracownik tymczasowy od 1 lipca do 30 września br. wykonywał u nas pracę na stanowisku związanym z obsługą klientów przez telefon. Zamierzamy zatrudnić go ponownie przy wykonywaniu takiej samej pracy, tylko w innym dziale. Rozpocznie ją 2 grudnia br. Czy musi być ponownie kierowany na wstępne badania lekarskie?
W regulaminie pracy naszego zakładu jest wykaz prac wzbronionych kobietom. Jednak kilka z nich wyraża zgodę na wykonywanie takich prac (dotyczy to dźwigania towarów). Czy w takim przypadku pracownice mogą wykonywać prace, które są dla nich zabronione?
Na nasze pytania dotyczące badań lekarskich odpowiada Ewa Skierska - kierownik samodzielnego stanowiska ds. kadr z firmy PPPW TELEFON 2000 sp. z o.o. Przedstawiamy również wzory dokumentów.