Roczne sprawozdanie finansowe za poprzednie trzy lata było badane przez jedną i tę samą firmę audytorską. Jak często należy zmieniać podmiot uprawniony do badania rocznego sprawozdania finansowego?
Sprawozdanie finansowe za 2013 r. będzie po raz pierwszy w naszej spółce objęte obowiązkowym badaniem przez biegłego rewidenta. Do kiedy powinno się podpisać umowę z biegłym rewidentem? Czy istnieje spis dokumentów, o które będzie prosił biegły podczas badania?
Koniec każdego roku kalendarzowego to u większości przedsiębiorców okres wytężonej pracy związany z rocznym podsumowaniem rezultatów działalności gospodarczej. Aby prawidłowo podsumować kończący się rok, każde zdarzenie gospodarcze musi być zaewidencjonowane we właściwym momencie i w prawidłowej wysokości. Dlatego zdarzenia gospodarcze występujące na przełomie roku wymagają szczególnej uwagi, jeśli
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością rozpoczęła działalność w maju 2014 r. Czy spełniając w 2014 r. warunki z art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości, będziemy mieli obowiązek poddania sprawozdania finansowego rocznemu badaniu już za 2014 r.?
Spółka akcyjna rozpoczęła działalność gospodarczą w maju 2014 r. Czy obowiązek badania ksiąg rachunkowych dotyczy już pierwszego roku działalności kończącego się 31 grudnia 2014 r.?
Zawierając umowę o badanie sprawozdania finansowego jednostki za 2014 r., wypłaciliśmy zaliczkę na poczet tego badania. Jak ująć w księgach rachunkowych jej wpłatę, wykazać ją w bilansie i rozliczyć koszty badania? W którym roku koszty badania będą rozpoznane jako koszt podatkowy?
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Kierownik jednostki, której roczne sprawozdanie finansowe za 2016 r. podlega badaniu przez biegłego rewidenta, powinien najpóźniej w czwartym kwartale 2016 r. podpisać umowę z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdania finansowego. Rok 2016 jest pod tym względem szczególny dla krajowych instytucji płatniczych, instytucji pieniądza elektronicznego oraz alternatywnych funduszy inwestycyjnych. Po raz
Po kilkuletnim okresie prac Sejm przyjął ustawę o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz o nadzorze publicznym (dalej: ustawa o biegłych). Najistotniejszymi zmianami z punktu widzenia przedsiębiorców jest wprowadzenie okresu rotacji firm badających sprawozdania jednostek zainteresowania publicznego (JZP) oraz ustalenie ograniczeń w świadczeniu usług przez biegłych dla tych jednostek.
Ministerstwo Finansów planuje uproszczenie sprawozdań finansowych małych firm. Tym razem nie chodzi już o jednostki mikro (dla których zmiany w ustawie o rachunkowości weszły w życie 5 września 2014 r.), ale o inną pokaźną grupę jednostek gospodarczych, tzw. jednostek małych. Nie są to jedyne zmiany, które resort finansów przewiduje wprowadzić w ustawie o rachunkowości. Przedstawiamy główne kierunki
Jednostki, wobec których ogłoszono upadłość, nie muszą zatwierdzać i badać swoich sprawozdań finansowych. Obowiązku tego nie będą miały również jednostki objęte postępowaniem restrukturyzacyjnym, w którym ustanowiono zarządcę. Zmianę wprowadziła ustawa o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, ale ma ona wejść w życie dopiero 1 grudnia 2020 r.
Polska Agencja Nadzoru Audytowego to nowa instytucja, która przejmie funkcje nadzorcze od Komisji Nadzoru Audytowego (KNA) oraz Krajowej Komisji Nadzoru (KKN). Przejęcie funkcji nadzorczych przez Agencję nastąpi w pełni od 1 stycznia 2020 r. Celem wprowadzonych zmian jest wzmocnienie nadzoru publicznego nad działalnością biegłych rewidentów i firm audytorskich w Polsce.
Przesuniecie w 2020 r. terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego powoduje również automatyczne wydłużenie terminu zakończenia badania rocznego sprawozdania finansowego. Graniczna data zakończenia badania dla większości jednostek upłynie 30 września 2020 r.
Kierownik jednostki nie może oczekiwać, że to biegły rewident dokona oceny zdolności jednostki do dalszej kontynuacji działalności. Takiej oceny musi dokonać kierownik jednostki i to on za nią ponosi pełną odpowiedzialność.
Polska Agencja Nadzoru Audytowego (dalej: PANA) opublikowała zestawienie komentarzy oraz opracowań artykułów dotyczących badania sprawozdania finansowego w obliczu pandemii. Mają one pomóc biegłym rewidentom w przygotowaniu się do badania. Z kolei dla jednostek gospodarczych, których sprawozdanie finansowe podlega badaniu przez biegłego rewidenta, wskazówki te będą cenną informacją w kontekście obszarów
W czasie epidemii COVID-19 na biegłych rewidentów nałożono obowiązek zwrócenia szczególnej uwagi i oceny ujawnionych w sprawozdaniu finansowym ryzyk świadczących o braku możliwości kontynuowania dalszej działalności przez badaną jednostkę. W tym celu biegły badający sprawozdanie zwróci się do służb finansowo-księgowych firmy (kierownika jednostki) z pytaniem o tzw. zdarzenia późniejsze, mogące mieć
Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
Każda jednostka stosująca ustawę o rachunkowości ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego, jego zatwierdzenia i udostępnienia „na zewnątrz”, tj. przekazania do Krajowego Rejestru Sądowego, Szefa KAS lub ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Cykl ten wydaje się dość prosty, jednak ze względu na fakt, że sprawozdanie finansowe stanowi główne źródło informacji na temat kondycji jednostki