19.05.2020 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 19.05.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.148.2020.1.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.148.2020.1.MC

Opodatkowanie wydania przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem szkół ponadpodstawowych, duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 18 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem szkół ponadpodstawowych, duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wydania przez Wnioskodawcę, za pośrednictwem szkół ponadpodstawowych, duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Powiat wykonuje zadania ustawowe w zakresie edukacji publicznej za pomocą swoich jednostek organizacyjnych tj. szkół ponadpodstawowych. Szkoły te wydają zainteresowanym uczniom lub byłym uczniom duplikaty świadectw oraz legitymacji szkolnych. Za te czynności pobierają opłaty. Wysokość tych opłat jest ustalona przepisami prawa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wydawanie przez Powiat, za pośrednictwem szkół ponadpodstawowych, duplikatów legitymacji i świadectw szkolnych za opłatą będzie podlegało opodatkowaniu VAT jako czynność zwolniona czy też nie stanowi czynności podlegającej ustawie o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zadania w zakresie edukacji publicznej, w ramach których mieści się wydanie duplikatu świadectwa czy legitymacji szkolnej, pozostają w sferze działań władczych. Powiat wypełniając obowiązki wynikające z przepisów, a więc wydając duplikaty dokumentów (druków szkolnych) oraz pobierając opłaty za ich wydanie, działa jako organ władzy publicznej realizujący zadania ustawowe, a nie jako podatnik podatku od towarów i usług. Zadania nałożone na Powiat wynikają z przepisów prawa, które określają sposób i zakres ich wykonywania, a Powiat nie ma możliwości odstąpienia od ich realizacji. Wydając duplikaty tych dokumentów, Powiat nie działa na podstawie umowy cywilnoprawnej bowiem występuje w pozycji nadrzędnej w stosunku do osób zainteresowanych wydaniem duplikatu. Osoby te nie mają możliwości uzyskania duplikatu od innego podmiotu niż placówka oświatowa, której uczniami są lub byli w przeszłości. Jednocześnie placówka oświatowa jest zobowiązana wydać stosowny dokument osobie zainteresowanej po spełnieniu przez nią warunków określonych przepisami prawa. Zatem nie można w tym zakresie dopatrzeć się swobody działania, czy też wyboru kontrahenta. Powiat nie ma żadnej dowolności w ustalaniu opłat za wydanie duplikatów wskazanych druków szkolnych, ponieważ wysokość tych opłat wynika wprost z przepisów rozporządzenia. Zatem opłaty te nie odnoszą się do wydatków ustalonych na podstawie rachunku ekonomicznego, co miałoby miejsce w sytuacji profesjonalnego prowadzenia działalności gospodarczej.

Powyższe potwierdzają wyroki NSA (sygn.: I FSK 1551/19), WSA w Bydgoszczy (sygn.: I SA/Bd 429/19).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne