04.07.2018 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 04.07.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.394.2018.1.AP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.394.2018.1.AP

Braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2018 r. (data wpływu 25 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, która złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na realizację projektu pn. w ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Działanie LEADER. W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że organ władzy publicznej (lub urząd go obsługujący) nie jest podatnikiem w zakresie swojej podstawowej działalności, do której wykonywania został powołany. Natomiast w przypadku gdy organ ten wykonuje czynności, które wykraczają poza zadania nałożone na niego odrębnymi przepisami i wykonuje je na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, organ władzy publicznej jest traktowany jak każdy inny podatnik. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W ramach poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego PROW na lata 2014-2020, Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na dofinansowanie projektu pn. . W ramach wniosku o dofinansowanie Gmina złożyła oświadczenie o zaliczeniu podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, z uwagi na brak możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupione towary i usługi wykorzystane do realizacji przedmiotowej Inwestycji. Utworzone w ramach projektu miejsca rekreacji (place zabaw, siłownie zewnętrzne oraz plenerowa scena zewnętrzna) będą miejscem ogólnodostępnym dla wszystkich mieszkańców, jak i również dla innych osób odwiedzających miasto. Wstęp na tereny miejsc rekreacji jest darmowy. Nie są i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu korzystania z miejsc rekreacji. Miejsca rekreacji, które powstaną w wyniku realizacji Inwestycji będą służyły zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców, nie będą one wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W ramach realizacji operacji planowane jest utworzenie 9 miejsc rekreacji w miejscowości. W ramach operacji zaplanowano wprowadzenie elementów zagospodarowania terenu, jak urządzenia zabawowe i siłowe oraz elementy małej architektury. Realizacja projektu ma na celu utworzenie ogólnodostępnej przestrzeni dla mieszkańców oraz umożliwienie użytkownikom obiektu swobodną rekreację na świeżym powietrzu. W infrastrukturze lokalnej ewidentnie brakuje placów zabaw, oraz siłowni zewnętrznych, na których mogą spędzić wolny czas opiekunowie z dziećmi i same dzieci. Takie obiekty ułatwią zagospodarowanie czasu i dadzą możliwość ruchu nie tylko młodzieży ale i dzieciom, jak również mieszkańcom miasta. Przewidziane do zamontowania urządzenia spełniać będą wymogi bezpieczeństwa dla tego typu urządzeń, stworzą atrakcyjne i wielofunkcyjne miejsce spotkań, rekreacji skierowane do dzieci i młodzieży szkolnej, do zwykłych mieszkańców, seniorów a nawet osób niepełnosprawnych. Usytuowanie miejsc rekreacji w centralnych punktach Osiedli gwarantuje duże zainteresowanie i maksymalne wykorzystanie ich przeznaczenia. Z biegiem czasu przy odpowiednim nadzorze, zagwarantowanym przez administratorów obiektów, może stać się ośrodkami wielu imprez kulturalnych i miejskich i punktu codziennych spotkań towarzyskich mieszkańców miasta. Realizacja przedmiotowego projektu przyczyni się do podniesienia wiedzy i świadomości mieszkańców na temat potrzeby dbania o bezpieczeństwo, porządek i spokój w miejscach publicznych oraz zachęci młodzież do bezpiecznego i aktywnego spędzania wolnego czasu w miejscach oraz niwelowania aspołecznych zachowań.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne