09.11.2016 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 09.11.2016, sygn. 0461-ITPP1.4512.666.2016.1.MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. 0461-ITPP1.4512.666.2016.1.MN

Zasada centralizacji rozliczeń nie obejmuje działalności Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2016 r. (data wpływu 16 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, że zasada centralizacji rozliczeń nie będzie obejmować działalności Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej odnośnie podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy zasada centralizacji rozliczeń będzie obejmować działalności Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, tj. Miasto S. (dalej: Miasto) jest podatnikiem podatku VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego (gmina) posiada osobowość prawną na podstawie art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515 ze zm.). Jest ono zarazem miastem na prawach powiatu, stosownie do art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015r., poz. 1445 ze zm.), co oznacza, że - oprócz zadań własnych gminy określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz w przepisach szczególnych - dodatkowo realizuje jeszcze szereg zadań nałożonych przez art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym.

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/15 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów oraz uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 października 2015 r. sygn. akt I FPS 4/15, ustalono, że gmina, a nie jej jednostki budżetowe, czy zakłady budżetowe, jest podatnikiem VAT, tzn. jednostka budżetowa i zakład budżetowy nie mogą być odrębnym od gminy podatnikiem VAT. Konsekwencją wyroku TSUE jest obowiązkowe scentralizowanie rozliczeń w zakresie podatku VAT w jednostkach samorządu terytorialnego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne