22.05.2015 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2015, sygn. IBPP3/4512-188/15/UH, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPP3/4512-188/15/UH

Ewidencjonowania sprzedaży biletów za przewóz osób komunikacją autobusową na terenie kraju

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 lutego 2015 r. (data wpływu 3 marca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży biletów za przewóz osób komunikacją autobusową na terenie kraju jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2015 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży biletów za przewóz osób komunikacją autobusową na terenie kraju.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem systemu dedykowanego do kompleksowej obsługi sprzedaży biletów na przewóz osób komunikacją autobusową na terenie kraju i w tym zakresie prowadzi działalność gospodarczą. Sprzedaż biletów odbywa się w oparciu o zawarte z przedsiębiorstwami przewozowymi umowy. Aktualnie sprzedaż ta prowadzona jest przez Wnioskodawcę przez kanały teleinformatyczne, w szczególności takie jak strona www oraz aplikacja mobilna. Całość sprzedaży dokonywanej przez te kanały fiskalizowana jest przez Wnioskodawcę. W tym miejscu wyjaśnić należy, że co prawda świadczenie usług przewozu osób może korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji przy pomocy kas rejestrujących (na podstawie rozporządzenia Ministra finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących załącznik poz. 43), jednak z uwagi na dokonywanie sprzedaży m.in. biletów objętych ulgami ustawowymi (dopłatami), przewoźnicy obowiązani są do fiskalizacji całości sprzedaży. W konsekwencji powyższego obowiązku Wnioskodawca obsługując kompleksowo ruch płatniczy z tytułu sprzedaży dokonuje w imieniu przewoźników rejestracji każdej transakcji przy pomocy kas rejestrujących.

Nadto, do każdej zafiskalizowanej transakcji wystawiana jest automatycznie faktura VAT. Wygenerowana faktura VAT udostępniana jest użytkownikowi portalu internetowego (odpowiednio aplikacji mobilnej), przez który odbywa się sprzedaż. Aktualnie Wnioskodawca z uwagi na duże zainteresowanie ze strony przewoźników rozszerzeniem współpracy rozważa podjęcie współpracy z przedsiębiorstwami przewozowymi także przez kompleksową obsługę sprzedaży biletów dokonywaną bezpośrednio w pojazdach i/lub na dworcach lub innych stacjonarnych punktach sprzedaży, a ściślej obsługa sprzedaży odbywałaby się również przy wykorzystaniu urządzeń typu PC lub tablet (zaopatrzonych w aplikację Wnioskodawcy i zwanych dalej Tablet), obsługiwanych przez kierowcę pojazdu lub kasjera lub inną osobę uprawnioną przez przewoźnika. Podkreślić należy, że rozszerzenie współpracy na nowy kanał teleinformatyczny prowadzić ma przede wszystkim do możliwie największego uszczelnienia rozliczeń z tytułu transakcji sprzedaży biletów, albowiem sprzedaż taka wiązać się będzie z tym, że kierowcy pojazdów (inne osoby uprawnione) nie będą już samodzielnie (poza systemem należącym do Wnioskodawcy) sprzedawali biletów. Całość sprzedaży w pojazdach obsługiwana będzie wyłącznie przez system informatyczny Wnioskodawcy. Przedsiębiorstwom transportowym szczególnie zależy na przekazaniu Wnioskodawcy obsługi także tego kanału sprzedażowego, gdyż obecnie funkcjonujący system sprzedażowy w pojazdach sprzyja (a co najmniej umożliwia) nierejestrowaniu w kasach fiskalnych, znajdujących się w pojazdach, 100% obrotu z tytułu sprzedaży. Wdrożenie nowego kanału sprzedażowego ma na celu eliminację ryzyka wystąpienia tego rodzaju zjawisk, niepożądanych zarówno z punktu widzenia przewoźników, pasażera, ale także fiskusa, właśnie przez wskazane powyżej uszczelnienie rozliczeń. Ponieważ fiskalizacja będzie dokonywana wyłącznie i co do każdej transakcji przez Wnioskodawcę, to w ocenie przewoźników, jak i Wnioskodawcy wyeliminowane zostanie prawdopodobieństwo nierzetelnych rozliczeń. Przewoźnicy dążą do obniżenia ryzyka wystąpienia sytuacji, w których nastąpi podwójna sprzedaż biletu na jedno miejsce, tym jedna niezaewidencjonowana w systemie (i kasie rejestrującej). Ma to miejsce wówczas, gdy kierowca (inna osoba uprawniona) dokonuje sprzedaży nie ewidencjonując jej w kasie rejestrującej, zaś system informatyczny nie mając informacji o dokonaniu takiej sprzedaży może dopuścić do powtórnej transakcji. Urządzenie typu Tablet skonfigurowane będzie z urządzeniem fiskalnym oraz z systemem generującym faktury elektroniczne. W pojeździe wydrukowany zostanie bilet. Sprzedany bilet uprawniać będzie do przejazdu zarówno na trasie powyżej 50 km, jak i na trasie poniżej 50 km. Jeśli chodzi o szczegóły, to planowany model sprzedaży biletów w pojazdach przez Tablet zaopatrzony w aplikację będzie następujący:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne