12.02.2014 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 12.02.2014, sygn. IPPP2/443-1273/13-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP2/443-1273/13-2/MM

brak obowiązku dokonania korekty podatku należnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 listopada 2013 r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 18 listopada 2013 r., data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie Biura KIP w Płocku 25 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku należnego jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. wpłynął wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku należnego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia Mieszkaniowa wynajmuje swoim członkom dodatkowe pomieszczenia znajdujące się w budynkach mieszkalnych, które stanowią części wspólne nieruchomości, np.: suszarnie, pomieszczenia po zsypach, dodatkowe piwnice, części zabudowane korytarzy, pomieszczenia po transformatorach. Spółdzielnia wynajmuje te pomieszczenia na podstawie zawartych umów najmu, w których określony jest sposób wykorzystania ww. pomieszczeń jako magazynowy lub gospodarczy. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz indywidualną interpretacją podatkową z dnia 17 listopada 2004 r. wydaną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, Spółdzielnia obciążała opłaty za najem powyższych pomieszczeń podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że na przełomie lat 2010-2011 pojawiły się sprzeczne interpretacje Izb Skarbowych w zakresie obciążania podatkiem VAT opłat za najem dodatkowych pomieszczeń, SM. w dniu 21 marca 2012 r. wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisu prawa podatkowego, dotyczącej podatku VAT w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dot. wynajmu pomieszczeń pomocniczych służących zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. W dniu 20 czerwca 2012 r. Spółdzielnia otrzymała od Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretację indywidualną w zakresie podatku VAT (IPPP2/443-314/12-2/IG), z której wynika, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 do dnia 31 grudnia 2010 r. opłaty za najem dodatkowych pomieszczeń są zwolnione z podatku VAT natomiast od 1 stycznia 2011 r. zwolnienie z podatku VAT jest związane z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji stwierdza, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niniejszej ustawy, nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, dlatego też należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz objaśnieniami zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Z powyższego wynika, że zabudowane części korytarzy, wnęki znajdujące się pod schodami, pomieszczenia po likwidacji zsypów, suszarni, wózkarni, dodatkowe komórki lub inne wolne pomieszczenia, które co do zasady mogą przynależeć do lokalu mieszkalnego, nie powinny być traktowane jako lokale użytkowe, gdyż stanowią pomieszczenia gospodarcze lokalu mieszkalnego służące zaspakajaniu potrzeb mieszkaniowych przeznaczone do przechowywania materiałów, przedmiotów, opału lub produktów żywnościowych użytkowników lokalu.

Po otrzymaniu interpretacji z Izby Skarbowej, Spółdzielnia wystąpiła do najemców ww. pomieszczeń o złożenie oświadczenia określającego, na jaki cel wynajmowane jest dane pomieszczenie. W przypadku złożenia oświadczenia przez najemcę będącego członkiem spółdzielni, że wynajmowane pomieszczenie jest na cele związane z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych, od dnia złożenia powyższego oświadczenia Spółdzielnia nie obciąża podatkiem VAT opłat za wynajmowane pomieszczenia. Część najemców, którzy złożyli oświadczenia o przeznaczeniu powyższych pomieszczeń na cele gospodarstwa domowego, domaga się od Spółdzielni korekty podatku VAT naliczonego od dnia zawarcia umowy najmu do dnia złożenia oświadczenia, mimo, że w umowie najmu określone było przeznaczenie pomieszczenia na cele magazynowe bądź gospodarcze. W umowach tych nie ma wprost wskazanego celu mieszkaniowego, jednak przeznaczenie dodatkowych pomieszczeń było faktycznie związane z celem mieszkaniowym i na rzecz gospodarstwa domowego np.: do przechowywania rowerów, przedmiotów domowego użytku, przetworów itp.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne