03.04.2013 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 03.04.2013, sygn. ITPB1/415-3/13/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-3/13/DP

W jaki sposób prawidłowo zaewidencjonować dla celów podatku od osób fizycznych, należności od firmy A. z tytułu świadczenia usług udostępnienia miejsca na banery reklamowe w aplikacjach na urządzenia mobilne, w szczególności jaki jest moment powstania przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) oraz 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia momentu powstania przychodu.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) oraz 29 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu aplikacji i gier komputerowych dla urządzeń mobilnych (telefonów, tabletów) z systemem operacyjnym. Rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT. Uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług elektronicznych polegających na udostępnieniu miejsca na wyświetlanie reklam w tych aplikacjach i grach na podstawie umowy zawartej z firmą A. z siedzibą w USA, będącą organizatorem ww. systemu reklamowego. Zawarcie ww. umowy polega na zaakceptowaniu warunków korzystania z systemu reklamowego firmy A. podczas rejestrowania się na stronie internetowej systemu. Działanie tego systemu polega na tym, iż Wnioskodawca, jako twórca aplikacji na urządzenia mobilne przeznacza część powierzchni ekranu na wyświetlenie baneru reklamowego. W przypadku gdy użytkownik aplikacji kliknie baner reklamowy, to reklamodawca którego reklama była wyświetlona na banerze płaci firmie A. za takie kliknięcie pewną kwotę, a firma A. przyznaje część tej kwoty Wnioskodawcy - twórcy aplikacji, w której baner był wyświetlony w czasie kliknięcia. (Reklamodawcy nie są stroną umowy między Wnioskodawcą a firmą A.) Zgodnie z treścią umowy zawartej z firmą A. określenie kwoty należności za kliknięcia dla twórcy aplikacji, następuje w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca kalendarzowego i obejmuje należności zaliczone dla twórcy aplikacji 30 lub więcej dni wcześniej. W praktyce oznacza to, że firma A. określa wysokość kwoty przyznanej twórcy aplikacji w pierwszych dniach drugiego miesiąca kalendarzowego po miesiącu, w którym dokonano kliknięć w których dotyczy należność dla twórcy aplikacji. Na przykład za kliknięcia na banery reklamowe w miesiącu styczniu firma A. obliczy wysokość należności w pierwszych dniach marca. O obliczeniu i zatwierdzeniu danej płatności firma A. zawiadamia przysyłając wiadomość e-mail, w której określona jest kwota przyznanej płatności i okresu jakiego ona dotyczy. Należy dodać, że twórca ma wgląd w wysokość szacowanych zarobków z tytułu kliknięć w banery reklamowe w swoich aplikacjach na bieżąco, poprzez konto na stronie internetowej programu A., jednak zgodnie z treścią strony internetowej są to szacowane zarobki i w praktyce kwota faktycznie przyznanej należności dla twórcy różni się od tej która jest prezentowana na stronie internetowej systemu reklamowego. Twórca ostatecznie poznaje wysokość zarobków za dany miesiąc dopiero po zatwierdzeniu płatności przez firmę A. które to zatwierdzenie następuje na początku drugiego miesiąca po miesiącu którego dotyczą kliknięcia. Należność w tej wysokości jest przesyłana przelewem na konto bankowe twórcy aplikacji. Kwota faktycznie przyznanych zarobków jest przeważnie nieco niższa od szacunkowych zarobków prezentowanych na stronie internetowej systemu a czasami znacznie niższa, ponieważ zgodnie z umową, zarobki twórcy aplikacji z tytułu kliknięć w baner reklamowy w jego aplikacji są częścią opłat faktycznie otrzymanych przez A. ze sprzedaży reklam skorygowanych o podatki, zwroty itp. którym podlega firma A.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne