31.07.2012 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 31.07.2012, sygn. ITPP2/443-596/12/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPP2/443-596/12/MD

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi ściągania długu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi ściągania długu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usługi ściągania długu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka (dalej również jako Wnioskodawca lub Sprzedający) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla celów tego podatku w Polsce. Działalność Spółki obejmuje w szczególności działalność inwestycyjną na rynku nieruchomości oraz działalność deweloperską. W ramach tej działalności Spółka nabywa grunty (własność oraz prawo użytkowania wieczystego gruntów), a następnie grunt ten przystosowuje do prowadzenia na nim inwestycji budowlanych. W ramach przystosowania inwestycyjnego, działki gruntu mogą być dzielone i po podziale sprzedawane Na części gruntów Spółka prowadzi samodzielnie inwestycje budowlane. Przystosowanie inwestycyjne, w szczególności takie, które wymaga podziału gruntu na mniejsze działki, zazwyczaj wymaga wydzielenia odpowiednich części gruntów pod drogi publiczne. Zapewnienie dostępu do drogi publicznej dla każdej wydzielonej działki jest bowiem warunkiem skutecznego prawnie podziału gruntu. Dostęp do drogi publicznej wpływa również na wartość wydzielonych działek powodując, iż stają się one atrakcyjne dla potencjalnych nabywców, którzy chcieliby na nich prowadzić inwestycje. Konsekwencją wydzielenia gruntów pod drogi publiczne jest przejście prawa własności do takich gruntów na właściwy organ samorządu lub - w przypadku prawa użytkowania wieczystego - wygaśnięcie takiego prawa. Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm., dalej: UGN"), za działki gruntu przekazane pod drogi publiczne przysługuje odszkodowanie. W toku działalności inwestycyjnej i deweloperskiej, przekazywanie gruntów pod drogi publiczne za odszkodowaniem jest normalnym następstwem takiej działalności, a uzyskiwane odszkodowania są wykorzystywane do realizacji kolejnych inwestycji w ramach działalności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne