30.12.2005 Podatki

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.12.2005, sygn. POIV-443/62/05, Urząd Skarbowy w Zamościu, sygn. POIV-443/62/05

Czy przy sprzedaży oleju rzepakowego surowego jadalnego na cele produkcji biopaliw można stosowac stawkę podatku VAT w wysokości 7%?

Pytanie podatnika
Referencje
US-PP/443/62/05, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
ZP/2/4407-I/1/06, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.10.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnionego pismem z dnia 29.12.2005 r. postanawiam:ocenić stanowisko Strony jako nieprawidłowe.UZASADNIENIE Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:-produkcji rafinowanych olejów i tłuszczów ? kod PKD 1542 Z,-produkcji margaryny i podobnych tłuszczów jadalnych ? kod PKD 1543 Z,-produkcji nieoczyszczonych olejów i tłuszczów ? kod PKD 1541 Z.W ramach działalności Strona produkuje olej surowy, który jest w procesie produkcyjnym jest półproduktem do dalszego przerobu tj. rafinacji bądź produkcji różnego rodzaju margaryn. Na podstawie zawartej umowy Strona dokonuje sprzedaży oleju surowego do rafinerii. Produkt dostarczany przez Stronę stosowany jest jako komponent do produkcji biopaliw. Sprzedawany olej surowy Strona zaklasyfikowała pod symbolem PKWiU 15.41.12-60.10 " Olej rzepakowy, rzepikowy i gorczycowy wraz z frakcjami, surowy, jadalny", stosując stawkę podatku VAT w wysokości 7%. Na potwierdzenie dokonanej klasyfikacji załączono kopię opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wniosek dotyczy potwierdzenia prawidłowości stosowania 7% stawki podatku VAT dla sprzedaży oleju surowego jadalnego dla rafinerii. Stosownie do postanowień art. 5 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 41 ust. 2 cyt. ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114. W załączniku nr 3 do ustawy ? wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % - w poz. 21 wymieniono oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne - wyłącznie jadalne o symbolu PKWiU ex 15.4. Ustawodawca w objaśnieniu do załącznika nr 3 do ustawy wskazał, iż symbol ex dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania. W podatku od towarów i usług sprawa klasyfikacji statystycznych jest szczególnie eksponowana, bowiem z symbolami PKWiU wiąże się określona stawka podatkowa albo zwolnienie od podatku. Przy sprzedaży towarów i usług objętych stawkami niższymi niż podstawowa oraz zwolnieniami od podatku od towarów i usług bezwzględnie wymagane jest podanie symboli statystycznych na fakturach, wynika to z § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do k tórych nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 z póżn. zm.). Zaliczenie określonego produktu (usługi) do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU tj.; rodzaj zużytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Z załączonej do wniosku opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, iż opisane przez Stronę wyroby mieszczą się w grupowaniu: - olej rzepakowy, surowy, jadalny przeznaczony przez producenta do celów spożywczych i spełniający wymagania wyrobów spożywczych określone odrębnymi przepisami PKWiU 15.41.12-60.1 ?Olej rzepakowy, rzepikowy i gorczycowy wraz z frakcjami, surowy, jadalny?, - olej rzepakowy, surowy, techniczny ? przeznaczony na cele inne niż spożywcze PKWiU 15.41.12-60.2 ?Olej rzepakowy, rzepikowy i gorczycowy wraz z frakcjami, surowy, techniczny?. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że produkowany przez Stronę olej rzepakowy surowy jadalny przeznaczony do celów spożywczych i spełniający wymagania określone odrębnymi przepisami został sklasyfikowany w PKWiU jako 15.41.12-60.1 - ?olej rzepakowy, rzepikowy i gorczycowy wraz z frakcjami surowy jadalny?, a przeznaczony na cele inne niż spożywcze jako 15.41.12-60.2 ?olej rzepakowy, rzepikowy i gorczycowy wraz z frakcjami surowy, techniczny?. Z powyższego wynika, iż wobec wskazania przez ustawodawcę w załączniku nr 3 do ustawy o VAT ? wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7 % - w poz. 21 ? oleje, tłuszcze zwierzęce i roślinne ? wyłącznie jadalne o symbolu ex 15.4 przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych określonych w postanowieniach art. 41 ust. 2 ustawy decyduje kryterium grupowania statystycznego oraz przeznaczenia oleju. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan prawny oraz stan faktyczny opisany przez Spółkę, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska, że sprzedaż oleju rzepakowego surowego jadalnego o symbolu PKWiU 15.41.12-60.10, na cele inne niż spożywcze (np. do produkcji biopaliw) podlega opodatkowaniu stawką VAT 7 %. Stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7% może być stosowana jedynie do oleju rzepakowego, surowego przeznaczonego do spożycia PKWiU 15.41.12-60.1. Natomiast dostawa oleju rzepakowego, surowego ? przeznaczonego do produkcji paliw PKWiU 15.41.12-60.2, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 22%. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia. Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne