04.08.2005 Podatki

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.08.2005, sygn. IS.IX/1-4117/50/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie, sygn. IS.IX/1-4117/50/05

dotyczy opodatkowania odprawy emerytalnej otrzymanej przez funkcjonariusza policji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24.05.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 19.05.2005 r., nr US XV/415/20/05, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu stosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych, odmawia zmiany ww. postanowienia.

Pismem z dnia 21.03.2005 r. zwrócił się pan do Urzędu Skarbowego w Przemyślu z prośbą o wykładnię art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. c ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W piśmie podał pan, iż po uzyskaniu uprawnień emerytalnych i i orzeczonym inwalidztwie przeszedł pan - zgodnie ustawą o Policji - na zaopatrzenie emerytalne. Zgodnie z obowiązującą pragmatyką w służbie otrzymał pan od pracodawcy, tj. Komendy Wojewódzkiej Policji odprawę emerytalną, którą to odprawę płatnik zaliczył do dochodu z wynagrodzenia i pobrał zaliczkę na podatek dochodowy, co wykazano w przesłanej informacji PIT 11/8B. Pana zdaniem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniono odprawy jako źródła przychodu, natomiast w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. c wyraźnie określono wyłączenie ze zwolnienia tylko odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszom pozostającym w stosunku służbowym. W pana przypadku przejście na emeryturę nastąpiło w trybie ustawowym, bez skracania okresu wypowiedzenia. W związku z powyższym pana zdaniem płatnik błędnie zaliczył wypłaconą odprawę do dochodu do opodatkowania i pobrał zaliczkę na podatek dochodowy.

Postanowieniem z dnia 19.05.2005 r., nr US XV/415/20/05, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu uznał powyższe stanowisko za nieprawidłowe. Organ I instancji stwierdził bowiem, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a ww. ustawy, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Artykuł 21 zawiera katalog zwolnień od podatku dochodowego od osób fizycznych, brak jest tam jednakże - w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. - odpraw emerytalnych. Takiego zwolnienia nie zawierają również inne ww. artykuły oraz przepisy szczególne. Cytowany przez podatnika pkt 3 art. 21 wymienia jako zwolnienie od opodatkowania "otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw". Wśród wyjątków od ww. zwolnienia wymieniono odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia funkcjonariuszowi pozostającemu w stosunku służbowym. Wyżej wymieniony zapis nie świadczy jednak, iż inne odprawy dla funkcjonariuszy podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Stosunek służbowy - jak stanowi art. 10 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest jednym ze źródeł przychodów. Stosunek służbowy jest charakterystycznym niepracowniczym stosunkiem zatrudnienia. Szczegółowe uregulowania tych stosunków zamieszczone są w resortowych ustawach (tj. m.in. ustawa o Policji). Za przychody ze stosunku służbowego stosownie do zapisu art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty, premie oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub częściowo odpłatnych. Z zacytowanego brzmienia przepisu wynika, że wymienione w nim świadczenia nie zamykają zakresu przychodów ze stosunku służbowego, lecz są szeroką egzemplifikacją pojęcia "wszelkiego rodzaju wypłat" oraz "wszelkich innych kwot" stanowiących świadczenia wynikające ze stosunku służbowego.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne