09.01.2018 Obrót gospodarczy

Wyrok SN z dnia 9 stycznia 2018 r., sygn. III SK 65/16

Art. 72 ust. 1 prawa telekomunikacyjnego adresowany jest zawsze do zasiedziałego jak i nowego operatora telekomunikacyjnego.

Biuletyn SN Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych nr 2-3/2018

Firma telekomunikacyjna nie może pobierać od swoich klientów opłat aktywacyjnych ani wyrównawczych za zerwanie umowy przed terminem w sytuacji, gdy jeszcze nie rozpoczęła świadczenia usług.

Gazeta Prawna nr 16/2018

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Dawid Miąsik (przewodniczący, sprawozdawca)

SSN Zbigniew Korzeniowski

SSN Andrzej Wróbel

w sprawie z powództwa N. S.A. w W. (dawniej T. N. S.A.) przeciwko Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych w dniu 9 stycznia 2018 r., skargi kasacyjnej strony powodowej od wyroku Sądu Apelacyjnego w W. z dnia 2 czerwca 2016 r.,

1. oddala skargę kasacyjną,

2. zasądza od powoda na rzecz pozwanego kwotę 540 (pięćset czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Decyzją z 31 grudnia 2012 r., nr DDK 5/2012 Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (Prezes Urzędu):

I. uznał za naruszające zbiorowe interesy konsumentów działanie T. N. S.A. z siedzibą w W. (obecnie N. S.A. - powód) polegające na:

1. nieprzekazywaniu konsumentom przed zawarciem umowy wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy;

2. zastrzeżeniu w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych i pobieraniu od konsumentów opłaty za aktywację umowy, przed rozpoczęciem świadczenia konsumentowi Usługi T., co naruszało art. 72 ust. 2 i art. 57 ust. 5 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800 ze zm., dalej jako Prawo telekomunikacyjne lub PT);

3. zastrzeżeniu w umowie opłaty wyrównawczej z tytułu rozwiązania umowy przed terminem na jaki umowa została zawarta, w sytuacji dokonania przez konsumenta wyboru powoda jako dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych przez numer dostępu lub preselekcję, a następnie braku rozpoczęcia świadczenia konsumentowi Usługi T. wobec wycofania lub zmiany przez konsumenta zamówienia WRL lub zlecenia preselekcji;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty