Wyrok SN z dnia 29 stycznia 2008 r., sygn. II PK 146/07
Postanowienia porozumienia zbiorowego (pakietu socjalnego), zawartego w procesie prywatyzacji bezpośredniej polegającej na wniesieniu przedsiębiorstwa do spółki, pomiędzy związkami zawodowymi działającymi u pracodawcy, a Skarbem Państwa i spółkami handlowymi, które następnie nabywają część akcji powstałej spółki będącej pracodawcą, są przepisami prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 k.p.
Przewodniczący SSN Roman Kuczyński, Sędziowie SN: Józef Iwulski (sprawozdawca), Jolanta Strusińska-Żukowska.
Sąd Najwyższy, po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 29 stycznia 2008 r. sprawy z powództwa Wandy K. przeciwko C.W. Centrum Zaopatrzenia Farmaceutycznego SA w W. o odszkodowanie, na skutek skargi kasacyjnej powódki od wyroku Sądu Okręgowego-Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu z dnia 23 listopada 2006 r. [...]
uchylił zaskarżony wyrok w części dotyczącej oddalenia apelacji powódki (pkt I) co do należności wynikającej z § 1 ust. 2 Pakietu Socjalnego z dnia 26 października 1998 r. w kwocie 20.503 zł oraz w części dotyczącej rozstrzygnięcia o kosztach postępowania apelacyjnego (pkt II) i w tym zakresie przekazał sprawę Sądowi Okręgowemu-Sądowi Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu do ponownego rozpoznania i orzeczenia o kosztach postępowania kasacyjnego;
oddalił skargę kasacyjną w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 28 listopada 2005 r. [...], Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Śródmieścia - Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych we Wrocławiu oddalił powództwo Wandy K. przeciwko C.W. Centrum Zaopatrzenia Farmaceutycznego SA w W. o odszkodowanie za nieuzasadnione wypowiedzenie warunków pracy i płacy i o należność z pakietu socjalnego oraz postanowił nie obciążać powódki kosztami postępowania. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych:
Wanda K. była zatrudniona u pozwanej w okresie od 20 maja 1980 r. do 30 listopada 2001 r. na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. W dniu 28 sierpnia 2001 r. pozwana wypowiedziała powódce warunki pracy i płacy w części dotyczącej stanowiska starszej księgowej w dziale rachunkowości i w części dotyczącej wynagrodzenia zasadniczego (1.257 zł miesięcznie brutto). Trzymiesięczny okres wypowiedzenia upłynął w dniu 30 listopada 2001 r. Jako przyczynę wypowiedzenia zmieniającego pozwana wskazała konieczność dostosowania zatrudnienia do pełnej realizacji zadań wyznaczonych magazynom oraz zmiany organizacyjne w spółce. Po upływie okresu wypowiedzenia, czyli od dnia 1 grudnia 2001 r., pozwana zaproponowała powódce nowe warunki pracy i płacy, to jest stanowisko robotnika w magazynie A za wynagrodzeniem zasadniczym według niższej kategorii (959 zł miesięcznie). Powódka otrzymała wypowiedzenie zmieniające w dniu 30 sierpnia 2001 r. i w dniu 11 października 2001 r. złożyła oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków pracy i płacy. W związku z tym stosunek pracy rozwiązał się z dniem 30 listopada 2001 r. Pozwana wydała powódce świadectwo pracy, w którym stwierdzono, że umowa o pracę została rozwiązana przez pracodawcę za wypowiedzeniem w oparciu o art. 10 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy (jednolity tekst: Dz.U. z 2002 r. Nr 112, poz. 980 ze zm.). Pozwana wypłaciła powódce odprawę pieniężną w związku z rozwiązaniem z nią umowy o pracę na podstawie tej ustawy.
W dniu 26 października 1998 r. został zawarty Pakiet Socjalny pomiędzy Centrum Zaopatrzenia Medycznego C. SA w W. i Przedsiębiorstwem Farmaceutycznym J. SAw J.G. jako inwestorami, z jednej strony, a pracownikami Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Farmaceutycznego C. w W. reprezentowanymi przez Komisję Zakładową Niezależnego Samorządowego Związku Zawodowego Solidarność w PZF C., Związek Zawodowy Pracowników PZF C. w W. oraz Związek Zawodowy Pracowników Zatrudnionych na Stanowiskach Kierowniczych i Samodzielnych PZF C. W § 1 Pakietu Socjalnego inwestorzy oświadczyli, że gwarantują przeniesienie do nowego układu zbiorowego pracy wszystkich postanowień zawartych w zakładowym układzie zbiorowym pracy obowiązującym dotychczas w PZF C. w W. i uczynią to do momentu zawiązania spółki powstałej w wyniku prywatyzacji PZF C. w W. W § 1 ust. 2 lit. a Pakietu inwestorzy zagwarantowali każdemu pracownikowi prywatyzowanego przedsiębiorstwa zatrudnienie przez okres co najmniej trzech lat od momentu zawiązania spółki, przy czym ta gwarancja nie obejmowała pracowników, którzy nabędą w tym okresie uprawnienia emerytalno-rentowe, odejdą na własną prośbę, odejdą z przyczyn wskazanych w art. 52 lub art. 53 k.p. lub są zatrudnieni na czas określony. W przypadku rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem przed upływem powyższego okresu z przyczyn dotyczących pracodawcy, inwestorzy zapewniali wypłacenie pracownikowi kwoty odpowiadającej równowartości utraconego wynagrodzenia za czas od dnia rozwiązania umowy o pracę do końca okresu gwarantowanego zatrudnienia (§ 1 ust. 2 lit. b). Zgodnie z § 3 Pakietu, w przypadku niewywiązywania się inwestorów z postanowień zawartych w Pakiecie Socjalnym, związki zawodowe mają prawo wstąpić w spór zbiorowy. W dniu 30 grudnia 1998 r. Wojewoda D., działając w imieniu Skarbu Państwa, przedstawiciel Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego J. SA w J.G. oraz przedstawiciel Centrum Zaopatrzenia Medycznego C. SA w W. zawarli umowę przedwstępną, w której zobowiązali się do wspólnego zawiązania spółki akcyjnej pod firmą C.W. Centrum Zaopatrzenia Farmaceutycznego SA, w której wkładem wniesionym przez Skarb Państwa będzie przedsiębiorstwo w znaczeniu art. 551 k.c. pod nazwą Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Farmaceutycznego C. w W. W § 13 tej umowy inwestorzy gwarantowali, że nowa spółka zrealizuje postanowienia Pakietu Socjalnego zawartego w dniu 26 października 1998 r. W dniu 1 marca 2000 r. strony umowy przedwstępnej, aneksem nr 1 do tej umowy, między innymi wprowadziły postanowienie, zgodnie z którym Pakiet Socjalny, będący załącznikiem nr 10 do umowy przedwstępnej, stanowi jej integralną cześć. W tym aneksie strony ponadto ustaliły, że inwestorzy, pod rygorem wszczęcia egzekucji (art. 777 § 1 pkt 4 k.p.c.) zobowiązują się do zapłaty na rzecz Skarbu Państwa w terminie 7 dni od dnia, w którym świadczenie stało się wymagalne, kary umownej w wysokości świadczenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 Pakietu Socjalnego. Pozwana spółka powstała w wyniku prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Przedsiębiorstwo Zaopatrzenia Farmaceutycznego C., przeprowadzonej na podstawie art. 37 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 51, poz. 298 ze zm.) w związku z art. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 ze zm.) poprzez wniesienie przedsiębiorstwa do spółki. Zgodnie ze statutem spółki z dnia 1 marca 2000 r., akcjonariuszami spółki zostali Skarb Państwa, Centrum Zaopatrzenia Medycznego C. SA i Przedsiębiorstwo Farmaceutyczne J. SA. Akt zawiązania spółki miał miejsce w dniu 28 marca 2000 r. Pakiet Socjalny z dnia 26 października 1998 r. nie został wprowadzony do aktów obowiązujących wewnętrznie w pozwanej spółce. Związki zawodowe nie żądały od pozwanej przedłożenia jakichkolwiek sprawozdań z realizacji Pakietu. Nie prowadzono też żadnych aneksów ani dalszych uzgodnień treści Pakietu Socjalnego. Pozwana nie była zobowiązana do przedstawienia Ministrowi Skarbu Państwa wyjaśnień dotyczących realizacji postanowień Pakietu Socjalnego. Spółka F. SA w K. jako akcjonariusz pozwanej i następca prawny spółek C. S.A i J. SA, przedstawiła Ministrowi Skarbu Państwa w dniu 11 lipca 2003 r. sprawozdanie z realizacji zobowiązań inwestycyjnych w pozwanej spółce w okresie pierwszych 36 miesięcy jej funkcjonowania. W punkcie trzecim tego sprawozdania, zatytułowanym „Realizacja zobowiązań Inwestora w zakresie pakietu socjalnego” wskazano, że założenia Pakietu Socjalnego z dnia 26 października 1998 r. były realizowane w okresie trzech lat od dnia zawiązania spółki, zaś zobowiązania inwestora, wynikające z postanowień Pakietu, zostały w pełni zrealizowane, przy czym w okresie obowiązywania Pakietu nie wystąpiły przypadki naruszenia gwarancji w zakresie zatrudnienia pracowników (nie były więc wypłacane kary umowne). W pozwanej spółce obowiązywał Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy zawarty w dniu 17 lipca 2001 r. i wpisany do rejestru zakładowych układów zbiorowych pracy w dniu 22 października 2001 r. Pakiet Socjalny z dnia 26 października1998 r. nie został włączony do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy. Pozwana nie wypłaciła żadnemu pracownikowi świadczenia na podstawie Pakietu Socjalnego.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty