Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2023 r., sygn. III OSK 566/22

Ocena, czy istnieje 'uzasadniony przypadek' umożliwiający odstąpienie od stosowania ograniczeń dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, wymaga od organu administracyjnego rzetelnego zbadania i uzasadnienia na podstawie konkretnych dowodów i argumentów podnoszonych we wniosku.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędzia del. WSA Maciej Kobak po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 listopada 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1928/21 w sprawie ze skargi H. M. na decyzję Komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne z dnia 26 marca 2021 r., nr 1/2021 w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zatrudnienie 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne na rzecz H. M. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 23 listopada 2021 r. sygn. akt II SA/Wa 1928/21 wydanym w sprawie ze skargi H. M. na decyzję Komisji rozpatrującej wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne z 26 marca 2021 r., nr 1/2021 w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zatrudnienie, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję (pkt 1) oraz zasądził od organu na rzecz skarżącego kwotę 680 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania (pkt 2).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją Komisja rozpatrująca wnioski o wyrażenie zgody na zatrudnienie osób, które pełniły funkcje publiczne, dalej zwana "Komisją", nie wyraziła zgody na zatrudnienie skarżącego, uprzednio zatrudnionego na stanowisku członka zarządu spółki M. sp. z o.o., na stanowisku Prezesa Zarządu S. sp. z o.o., ponieważ skarżący dokonywał, bezpośrednio lub pośrednio, szereg czynności związanych z relacjami gospodarczymi pomiędzy spółką, w której był zatrudniony, a spółką S. Jednak zdaniem Sądu decyzja ta nie spełnia wymogów w zakresie uzasadnienia, nie przywołując konkretnych faktów świadczących za podjętym rozstrzygnięciem. Zdaniem Sądu organ w uzasadnieniu decyzji ograniczył się do uwag o charakterze ogólnym, nie przywołując konkretnych ustaleń faktycznych ani nie przedstawiając oceny owych konkretów. Komisja nie wykazała, że skarżący podlega regulacji art. 7 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 2399) dalej zwanej "ustawą". Komisja nie poparła żadnymi dowodami stwierdzenia, że wnioskodawca w okresie zajmowania funkcji członka zarządu spółki M., "dokonywał bezpośrednio lub pośrednio szeregu czynności związanych z relacjami gospodarczymi" pomiędzy spółką w której był zatrudniony a spółką S. Ponadto Komisja nie dokonała szczegółowego wyjaśnienia charakteru udziału skarżącego w relacjach biznesowych pomiędzy jego dawnym i nowym pracodawcą.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty