07.11.2023 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 7 listopada 2023 r., sygn. II GSK 2224/22

Działalność gospodarcza; Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Marcin Kamiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 7 listopada 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 maja 2022 r. sygn. akt VI SA/Wa 745/22 w sprawie ze skargi W. w P. na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia [...] stycznia 2022 r. nr [...] w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków publicznych 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie do ponownego rozpoznania; 2. zasądza od Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na rzecz W. w P. kwotę 5.050 (pięć tysięcy pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 maja 2022 r., sygn. akt VI SA/Wa 745/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę W. w P. (strona, szpital, świadczeniodawca, skarżący) na decyzję Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia (Prezes NFZ, organ) z dnia [...] stycznia 2022 r. w przedmiocie zobowiązania do zwrotu środków publicznych.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy.

W dniach od [...] grudnia 2020 r. do [...] kwietnia 2021 r. Prezes NFZ przeprowadził kontrolę w szpitalu. Celem kontroli była ocena zapewnienia w oddziałach szpitalnych personelu medycznego i organizacja całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej oraz zapewnienia pacjentom wymagającym dializoterapii kompleksowego leczenia nerkozastępczego. Zakresem przedmiotowym kontroli objęto zagadnienia organizacji, sposobu i jakości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej oraz ich dostępności, a także zgodności udzielania świadczeń opieki zdrowotnej z obowiązującymi przepisami oraz wymaganiami określonymi przez Prezesa NFZ w ramach zapobiegania, przeciwdziałania oraz zwalczania COVID-19, w zakresie objętych próbą kontrolną oddziałów szpitalnych, w następujących obszarach: 1) zapewnienia całodobowej opieki lekarsko – pielęgniarskiej pacjentom Oddziałów: Chirurgii Ogólnej, Laparoskopowej i Endokrynologicznej, Chirurgii Ogólnej, Onkologicznej i Kolorektalnej, Chorób Wewnętrznych, Reumatologii i Osteoporozy, Urologii z Pododdziałami, Neurologii – w ramach próby objętej kontrolą - w okresie od 1 listopada 2020 r. do 30 listopada 2020 r.; 2) zapewnienia pacjentom wymagającym dializoterapii kompleksowego leczenia nerkozastępczego – w ramach próby objętej kontrolą – w okresie od 1 października 2020 r. do 30 listopada 2020 r. Kontrolą w zakresie zapewnienia pacjentom kompleksowego leczenia nerkozastępczego objęto 33 dokumentacje medyczne pacjentów hospitalizowanych w szpitalu w okresie od 1 października 2020 r. do 30 listopada 2020 r. Na podstawie ustaleń kontrolnych organ dokonał oceny działalności świadczeniodawcy w kontrolowanym zakresie. Ocena taka była uzasadniona stwierdzonymi nieprawidłowościami, polegającymi na braku zapewnienia pacjentom przewlekle dializowanym w trakcie hospitalizacji w szpitalu zabiegów hemodializoterapii według wcześniej ustalonego i prowadzonego w toku leczenia niewydolności nerek – schematu, a więc ograniczeniu dostępności do zabiegów dializoterapii. Powyższe stanowiło naruszenie ogólnie przyjętych standardów opieki nad pacjentami z przewlekłą niewydolnością nerek oraz naruszenie praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, udzielanych z należytą starannością przez podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych w warunkach odpowiadających wymaganiom fachowym i sanitarnym, które wskazano w rozdziale 2 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Mając na względzie dokonaną ocenę obszaru objętego badaniem kontrolnym, na podstawie art. 61s ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wydano zalecenia pokontrolne, w których zobowiązano szpital do realizowania świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie dializoterapii w sposób zapewniający pacjentom zakażonym wirusem SARS-CoV-2 kompleksowe leczenie nerkozastępcze, odpowiadające wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej, z uwzględnieniem stosowanego przed hospitalizacją schematu leczenia nerkozastępczego i faktycznych potrzeb pacjentów (termin realizacji zalecenia: niezwłocznie, w toku hospitalizacji pacjentów). W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, w treści wystąpienia pokontrolnego wskazano, że w stosunku do świadczeniodawcy zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 61s ust. 5 pkt 2 ustawy o świadczeniach, do nałożenia sankcji polegającej na zwrocie do Funduszu nie więcej niż 50% środków publicznych przekazanych kontrolowanemu za okres objęty kontrolą, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Pismem z 28 kwietnia 2021 r. szpital wniósł zastrzeżenia do wystąpienia pokontrolnego. W stanowisku z 13 lipca 2021 r. Prezes NFZ oddalił zastrzeżenia w całości oraz podtrzymał wystąpienie pokontrolne z 14 kwietnia 2021 r. zarówno w zakresie poczynionych ustaleń, jak również dokonanych ocen, a także skutków tych ocen wyrażających się w zaleceniach pokontrolnych. Pismem z 13 września 2021 r. Prezes NFZ zawiadomił szpital o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w sprawie określenia wysokości zwrotu środków publicznych, w związku ze stwierdzeniem w toku postępowania kontrolnego przeprowadzonego w szpitalu, okoliczności wskazujących na fakt udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w sposób ograniczający ich dostępność.

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] stycznia 2022 r. Prezes NFZ, działając na podstawie art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (k.p.a.) oraz art. 61s ust. 5 pkt 2 i pkt 3 w związku z art. 61s ust. 2 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (ustawa o świadczeniach), zobowiązał szpital do zwrotu środków publicznych w wysokości 172.395,14 zł za okres od 1 października 2020 r. do 30 listopada 2020 r., co stanowi 0,35 % przekazanych w tym okresie środków publicznych, o których mowa w art. 116 ust. 1 pkt 8 ustawy o świadczeniach, wraz z odsetkami liczonymi w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, od: 8 grudnia 2020 r. – od kwoty 1.590,00 zł; 9 lutego 2021 r. – od kwoty 1154,00 zł; 1 marca 2021 r. – od kwoty 23.081,14 zł; 15 kwietnia 2021 r. – od kwoty 740,00 zł; 22 kwietnia 2021 r. – od kwoty 124.992,00 zł; 7 maja 2021 r. – od kwoty 20.838,00 zł, do dnia zapłaty ww. kwot, wynoszącymi łącznie na dzień wydania decyzji 10.842,00 zł, przy czym odsetki są naliczane do dnia zapłaty wskazanej do zwrotu kwoty środków publicznych na rachunek Wielkopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w P., w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne