20.04.2023 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2023 r., sygn. II GSK 80/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Rysz Sędzia NSA Wojciech Kręcisz (spr.) Sędzia del.WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz Protokolant Izabela Kołodziejczyk po rozpoznaniu w dniu 20 kwietnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S.S.A. S.K.A. w P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 czerwca 2019 r. sygn. akt VI SA/Wa 124/19 w sprawie ze skargi S. S.A. S.K.A. w P. na decyzję Ministra Energii z dnia 3 listopada 2018 r. nr 26/10/2018 w przedmiocie wydania pisemnej interpretacji indywidualnej co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa dotyczących tworzenia zapasów obowiązkowych ropy naftowej lub paliw 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. Sp. z o.o. w P. na rzecz Ministra Klimatu i Środowiska 360 (trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia z dnia 19 czerwca 2019 r., sygn. VI SA/Wa 124/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę S. S.A. S.K.A. z siedzibą w P. na decyzję Ministra Energii z dnia 3 listopada 2018 r. nr 26/10/2018 w przedmiocie zapasów obowiązkowych.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku złożyła Spółka zaskarżając ten wyrok w całości i wniosła o jego uchylenie i rozpoznanie skargi w trybie art. 188 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm. dalej "p.p.s.a."), ze względu na fakt, że istota sprawy jest dostatecznie wyjaśniona, alternatywnie o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez WSA w trybie art. 185 § 1 p.p.s.a. oraz zasądzenie kosztów postępowania, wraz z kosztami zastępstwa procesowego, według norm prawem przepisanych.

Zaskarżonemu orzeczeniu, na podstawie art. 174 pkt 1 i 2 p.p.s.a., zarzuciła naruszenie:

I. przepisów prawa materialnego:

1) art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1323, z późn. zm. dalej "ustawa o zapasach") poprzez jego błędną wykładnię prowadzącą do uznania, że składy celne nie powinny być uznawane za obiekty położone na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dla celów określonych w ustawie o zapasach, w konsekwencji czego nie mogą być w nich magazynowane zapasy obowiązkowe paliw;

2) art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zapasach poprzez jego niewłaściwe zastosowanie prowadzące do uznania, że przepis ten wyłącza możliwość zaliczania na poczet zapasów obowiązkowych jakichkolwiek paliw, wobec których nie dopełniono wszystkich formalności celnych, podczas gdy w rzeczywistości przepis ten wyłącza taką możliwość jedynie dla paliw przechowywanych w zbiornikowcach znajdujących się w portach docelowych położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a więc nie dotyczy sytuacji będącej przedmiotem sporu w niniejszej sprawie, w której paliwa magazynowane są w zbiornikach położonych na lądzie;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp