25.11.2022

Wyrok NSA z dnia 25 listopada 2022 r., sygn. III OSK 6723/21

Samorząd terytorialny

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie: sędzia NSA Olga Żurawska-Matusiak sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Miedźno od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 13 maja 2021 r. sygn. akt II SA/Gl 221/21 w sprawie ze skargi Gminy Miedźno na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 18 listopada 2020 r. nr NPII.4131.1.949.2020 w przedmiocie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 13 maja 2021 r., sygn. akt II SA/Gl 221/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę Gminy Miedźno (dalej: jako gmina lub skarżąca kasacyjnie) na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia 18 listopada 2020 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Nr 162/XIX/2020 Rady Gminy Miedźno z dnia 15 października 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie tejże gminy.

W motywach orzeczenia Sąd I instancji wyjaśnił, że regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy jest aktem prawa miejscowego, w którym muszą być zawarte jego obligatoryjne elementy wyszczególnione w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2020 r., poz. 1439 ze zm. - dalej "u.c.p.g." ). W dalszej części uzasadnienia Sąd odniósł się do poszczególnych zapisów regulaminu i zarzutów skargi.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła gmina zarzucając:

1) na podstawie art. 174 pkt 1 p.p.s.a. naruszenie prawa materialnego:

a/ art. 4 ust. 2 pkt 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu

czystości i porządku w gminach poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, że Rada Gminy powinna określić konkretne czynności, które powinien podjąć mieszkaniec gminy w celu utrzymania miejsca gromadzenia odpadów w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym podczas gdy literalna treść przepisu wskazuje jedynie na konieczność określenia przez Radę Gminy szczegółowych zasad dotyczących utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów, co oznacza, że wskazywanie konkretnych czynności, które ma podjąć mieszkaniec gminy w treści regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie nie jest konieczne z punktu widzenia wypełnienia delegacji ustawowej znajdującej się wart. 4 ust. 2 pkt 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku, a gmina określając jakie szczegółowe wymogi powinny spełniać miejsca gromadzenia odpadów by były one utrzymane w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym prawidłowo wypełniła delegację ustawową;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne