17.11.2022

Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2022 r., sygn. III OSK 6085/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie: sędzia NSA Tamara Dziełakowska sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński (spr.) po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Wielkopolskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 2 czerwca 2021 r. sygn. akt II SA/Po 184/21 w sprawie ze skargi Gminy Kępno na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego z dnia 5 stycznia 2021 r. nr KN-I.4131.1.881.2020.20 w przedmiocie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 2 czerwca 2021 r., sygn. akt II SA/Po 184/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy Kępno (dalej: skarżąca) na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego (dalej: Wojewoda, organ nadzoru) z 5 stycznia 2021 r., nr KN-I.4131.1.881.2020.20, w przedmiocie sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych uchylił zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji wskazał, że 30 listopada 2020 r. Rada Miejska w Kępnie (dalej: Rada) podjęła uchwałę nr XXV/179/2020 zmieniającą uchwałę nr XIV/89/2019 Rady Miejskiej w Kępnie z dnia 28 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Wielk. z 2020 r. poz. 9634; dalej: uchwała zmieniająca). Najistotniejsza zmiana dotyczyła terminarza odbioru odpadów na terenie gminy.

Zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda stwierdził nieważność tej uchwały ze względu na istotne naruszenie prawa. Organ nadzoru zakwestionował § 3 ust. 3 w brzmieniu nadanym uchwałą zmieniającą określający częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Wymieniając rodzaje odbieranych odpadów Rada, zdaniem Wojewody, pominęła jedną z frakcji, tj. odpady opakowaniowe wielomateriałowe. Zgodnie natomiast z art. 6r ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1439 ze zm.; dalej: u.c.p.g.) uchwała podjęta na tej podstawie powinna normować częstotliwość odbioru odpadów wszystkich frakcji. Organ nadzoru stwierdził również, że Rada nie jest upoważniona do formułowania nowych pojęć zwrotów zdefiniowanych bądź używanych przez ustawodawcę. Zauważył, że ustawodawca posługuje się zwrotem "niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne" (art. 6ka ust. 1, art. 6r ust. 3 u.c.p.g.). Zwrot ten jest jasny i czytelny, nie ma więc potrzeby jego uszczegółowiania w akcie prawa miejscowego przez używanie pojęcia "odpady resztkowe - zmieszane", co uczyniono w § 1 pkt 2 uchwały zmieniającej. Dodatkowo Wojewoda zwrócił uwagę, że w § 1 pkt 2 uchwały zaliczono sprzęt elektroniczny do frakcji odpadów - mebli i innych odpadów wielkogabarytowych (art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b u.c.p.g.). Ostatni zarzut dotyczył tego, że Rada posługuje się pojęciami "zabudowa jednorodzinna" oraz "zabudowa wielolokalowa", podczas gdy ustawodawca w art. 6r ust. 3 u.c.p.g. używa pojęć "budynek mieszkalny jednorodzinny" oraz "budynek wielolokalowy".

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne