04.10.2022

Wyrok NSA z dnia 4 października 2022 r., sygn. III OSK 1385/21

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Piotr Korzeniowski Sędzia del. WSA Maciej Kobak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Gminy S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 lutego 2019 r. sygn. akt II SA/Gd 786/18 w sprawie ze skargi Przedsiębiorstwa [...] "T." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. na uchwałę Rady Gminy S. z dnia [...] września 2018 r. Nr [...] w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy I. oddala skargę kasacyjną; II. zasądza od Rady Gminy S. na rzecz Przedsiębiorstwa [...] "T." Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł. tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego. .

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 6 lutego 2019 r. sygn. II SA/Gd 786/18 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku (dalej: "WSA"), po rozpoznaniu sprawy ze skargi Przedsiębiorstwa [...] "T." Sp. z o. o. z siedzibą w Ł. (dalej w skrócie: "skarżąca Spółka") na uchwałę Rady Gminy S. (dalej w skrócie: "Rada Gminy") z dnia [...] września 2018 r. Nr [...] w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy S. - stwierdził nieważność § 12 ust. 1 pkt 1 załącznika do zaskarżonej uchwały i zasądził od Gminy na rzecz skarżącej Spółki kwotę 797 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Skarżąca Spółka działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm. - dalej: "u.s.g.") wniosła do WSA skargę na uchwałę Nr [...] Rady Gminy z dnia [...] września 2018 r. w sprawie ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy S. (dalej: "Uchwała" lub "Regulamin") - zaskarżając ją w części, tj. w zakresie § 12 ust. 1 pkt 1 załącznika do tej uchwały. Zaskarżonej uchwale zarzuciła:

1) naruszenie przepisów prawa materialnego, tj. art. 6j ust. 3 w zw. z art. 6c ust. 2 oraz art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1297 z późn. zm. - dalej: "u.u.c.p.g."), poprzez ustalenie minimalnej ilości pojemników w odniesieniu do kryterium powierzchni nieruchomości niezamieszkałej i w konsekwencji uzależnienie stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi również od tego kryterium, podczas gdy u.u.c.p.g. przewiduje jedynie możliwość ustalenia opłaty dla terenów niezamieszkałych jako iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników oraz stawki za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a nadto określa jedynie rodzaj i minimalną pojemność, warunki rozmieszczenia i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym pojemników przy uwzględnieniu enumeratywnie wymienionych czynników, wśród których nie znajduje się kryterium powierzchni nieruchomości;

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne