09.12.2021

Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. III OSK 4709/21

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosław Wincenciak Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2021 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora [...] we W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 28 stycznia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wr 474/20 w sprawie ze skargi J. S. na decyzję Dyrektora [...] we W. z dnia [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 28 stycznia 2021 r. sygn. akt IV SA/Wr 474/20 po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. S. na decyzję Dyrektora [...] we W. z [...] września 2020 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) oraz art. 200 w zw. z art. 205 § 1 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji (pkt I) oraz zasądził od Dyrektora [...] we W. na rzecz skarżącego J. S. kwotę 200 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego (pkt II).

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, że bezspornie Dyrektor [...] we W. (dalej jako "Dyrektor") jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienia informacji publicznej, a przedmiotowy wniosek dotyczył informacji publicznej. Sporne pozostaje, czy zasadnie organ odmówił udostępnienia informacji publicznej żądanej w pkt. 2 wniosku z uwagi na prywatność osób fizycznych. Zdaniem Sądu organ pominął treść art. 5 ust. 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r., poz. 1330 ze zm., dalej jako "u.d.i.p."), zgodnie z którym ograniczenie prawa do informacji publicznej ze względu na prywatność osoby fizycznej nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji. Organ zaniechał rozważenia, czy zatrudnieni nauczyciele i wychowawcy są osobami pełniącymi funkcje publiczne oraz czy żądane informacje mają związek z pełnieniem tych funkcji, w tym czy dotyczą warunków powierzenia i wykonywania funkcji. Zatem, jak wskazał Sąd pierwszej instancji, zaskarżona decyzja nie poddaje się kontroli sądowoadministracyjnej. Powołanie się na ochronę prywatności wymagało wiarygodnego i przekonującego uzasadnienia, z odniesieniem do realiów sprawy, czego w rozpatrywanej sprawie zabrakło. Za niewystarczające Sąd uznał wyjaśnienie przyczyn odmowy udostępnienia żadnej informacji publicznej w odpowiedzi na skargę, ponieważ przedmiotem kontroli sądu administracyjnego jest decyzja administracyjna, zaś sąd nie jest upoważniony do zastępowania organu i uzasadniania zajętego przezeń stanowiska. Z tych przyczyn Sąd pierwszej instancji uznał, że organ nie spełnił wymogów przewidzianych dla uzasadnienia decyzji wskazanych w art. 107 § 3 k.p.a., co mogło mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp