04.03.2020 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 4 marca 2020 r., sygn. I OSK 2174/18

Przepis art. 3 ust. 1 pkt 1.C ustawy nacjonalizacyjnej odnosi się również do przedsiębiorstw żeglugowych. Zgodnie z tym przepisem państwo przejmuje na własność za odszkodowaniem przedsiębiorstwa komunikacyjne (kolei żelaznych normalnych i wąskotorowych, kolei elektrycznych, komunikacji powietrznej). Wyliczenie zawarte we wskazanym przepisie nie stanowi zamkniętego katalogu, a ma charakter jedynie przykładowy. Za takim rozumieniem tego przepisu przemawiają reguły wykładni językowej. Wyliczenie zawarte w art. 3 ust. 1 pkt 1.C ustawy nacjonalizacyjnej ma charakter eksplikatywny, o czym świadczy użycie przez prawodawcę parentezy (nawiasu) w analizowanym przepisie.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie NSA Mirosław Wincenciak (spr.) del. WSA Arkadiusz Blewązka Protokolant sekretarz sądowy T.W. po rozpoznaniu w dniu 4 marca 2020 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 9 lutego 2018 r. sygn. akt I SA/Wa 1166/17 w sprawie ze skargi A.C. na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia [...] maja 2017 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności zarządzenia 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od A.C. na rzecz Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 9 lutego 2018 r., sygn. akt I SA/Wa 1166/17, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, dalej jako "WSA", oddalił skargę A.C. na decyzję Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, dalej jako "Minister", z [...] maja 2017 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności zarządzenia.

Sąd pierwszej instancji uznał, że decyzjom Ministra o odmowie stwierdzenia nieważności zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia [...] marca 1947 r. o ogłoszeniu dziesiątego wykazu przedsiębiorstw komunikacyjnych podlegających przejęciu na własność Państwa (M.P. Nr 42 poz. 313 ze zm. ), dalej jako "zarządzenie z 26 marca 1947 r.", w zakresie pkt 1 i 2 załącznika do zarządzenia oraz orzeczenia nr 17 Ministra Komunikacji z dnia 22 stycznia 1949 r. o przejęciu na własność przedsiębiorstw komunikacyjnych, dalej jako "orzeczenie nr 17", nie można postawić zarzutu wydania ich w warunkach rażącego naruszenia prawa, o którym mowa w przepisie art. 156 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017 poz. 1257 ze zm.), dalej jako "k.p.a.". WSA nie dostrzegł także innych naruszeń przepisów postępowania, które zarzuciła skarżąca, ani też nie dostrzegł innych naruszeń, które mogłyby mieć istotny wpływ na wynik sprawy.

Skarżąca wniosła od powyższego wyroku skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, zaskarżając go w całości, zarzuciła naruszenie:

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp