22.07.2020

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2020 r., sygn. II FSK 1360/18

Inne

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krzysztof Winiarski Sędzia NSA Jan Grzęda Sędzia WSA (del.) Marta Waksmundzka-Karasińska (sprawozdawca) po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "S." sp. z o.o. z siedzibą w N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 listopada 2017 r. sygn. akt I SA/Op 375/17 w sprawie ze skargi "S." sp. z o.o. z siedzibą w N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 10 lipca 2017 r., nr [...] w przedmiocie nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Skarżąca S. Sp. z o.o. z siedzibą w N. (dalej jako "Spółka"), skargą kasacyjną z dnia 15 lutego 2018 r. zakwestionowała wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 17 listopada 2017 r., sygn. I SA/Op 375/17. Wyrokiem tym Sąd oddalił skargę spółki o odmowę stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami za okres od lipca 2014 r. do listopada 2016 r.

Stan faktyczny sprawy jest następujący:

Spółka w dniu 16 lipca 2014 r. złożyła deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składaną przez właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (DO-2).

Skarżąca pismem z dnia 16 grudnia 2016 r. wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty za okres od lipca 2014 r. do listopada 2016 r. z uwagi na to, że usługa wywozu nieczystości nie była realizowana. W dniu 19 grudnia 2016 r. złożyła stosowną korektę. Podniosła, że usługa wywozu nieczystości, pomimo wielokrotnych interwencji, nie była realizowana przez Spółkę E. (realizującą zadania gminy w zakresie wywozu odpadów komunalnych) zgodnie ze złożoną deklaracją, bowiem podstawiany był tylko jeden kontener i był on odbierany dwa razy w miesiącu. Zatem Spółka E. nie wykonała w całości usługi, do której świadczenia była zobowiązana na podstawie złożonej deklaracji, a stanowi to podstawę do złożenia korekty deklaracji za okresy, w których usługa była świadczona tylko częściowo i wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Burmistrz N. decyzją z dnia 31 stycznia 2017 r., na podstawie art. 6q ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm., dalej jako: "u.c.p.g."), odmówił Spółce stwierdzenia nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za żądany okres. Wyjaśnił, że wprawdzie inna była częstotliwość wywozu odpadów - według wyjaśnień Spółki E. wywożono jeden pojemnik raz w tygodniu, zamiast dwóch pojemników co dwa tygodnie - niemniej zadeklarowana ilość odpadów była w całości odbierana. Wskazał, że co do zakresu świadczonych usług wywozu odpadów nie były wcześniej składane żadne reklamacje. Organ odmówił też przeprowadzenia żądanych przez stronę dowodów z zeznań świadków i strony, uznając, że okoliczności, na które dowody miałyby być powołane, zostały już wykazane. Wskazał, że zgodnie z art. 6q ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1289 ze zm.), powoływane dalej jako: "u.c.p.g.", nie stwierdza się nadpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiące, w których usługa odbierania odpadów komunalnych była świadczona, co oznacza brak możliwości stwierdzania nadpłaty za okresy wcześniejsze, poprzedzające złożenie deklaracji korygującej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne