16.07.2020 Podatki

Wyrok NSA z dnia 16 lipca 2020 r., sygn. I FSK 653/16

Gospodarowanie nieruchomościami Skarbu Państwa jest zadaniem z zakresu administracji rządowej, zaś gospodarowanie nieruchomościami samorządowymi jest zadaniem własnym gminy. Oznacza to, że władztwo gminy nad nieruchomościami z zasobów Skarbu Państwa ma zupełnie inny charakter i specyfikę niż władztwo nad nieruchomościami gminnymi. Stąd też zamiana nieruchomości polegająca na przeniesieniu ich odpowiednio do zasobów Skarbu Państwa lub zasobów gminy, stanowi przeniesienie władztwa ekonomicznego w rozumieniu art. 7 ust. 1 u.p.t.u. W konsekwencji zamiana tych nieruchomości stanowi odpłatną dostawę w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia del. WSA Alojzy Skrodzki, Protokolant Katarzyna Jaszuk, po rozpoznaniu w dniu 16 lipca 2020 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy Miasta S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 14 stycznia 2016 r. sygn. akt I SA/Bk 1199/15 w sprawie ze skargi Gminy Miasta S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 14 października 2014 r. nr ITPP2/443-970/14/EK w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy Miasta S. na rzecz Szefa Krajowej Administracji Skarbowej kwotę 360 (słownie: trzysta sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrok sądu pierwszej instancji

1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 stycznia 2016 r., sygn. akt I SA/Bk 1199/15, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (dalej: sąd pierwszej instancji) oddalił skargę Gminy Miasta S. (dalej: Gmina) na interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej: organ podatkowy) z dnia 14 października 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

1.2. Z uzasadnienia powyższego wyroku wynika, że spór w sprawie dotyczył uznania za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: u.p.t.u.), zamiany nieruchomości dokonywanej między Gminą (będącą miastem na prawach powiatu) a Skarbem Państwa. W ocenie Gminy planowana przez nią zamiana nieruchomości nie będzie stanowić opodatkowanej dostawy towarów, gdyż nie dojdzie do wyzbycia się przedmiotu dostawy przez podatnika VAT (Prezydent Miasta będzie rozporządzał nieruchomościami w imieniu Gminy i w imieniu Skarbu Państwa przed i po ich zamianie). Organ stanowisko to uznał za nieprawidłowe wskazując, że zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel, a tym samym należy taką zamianę traktować jako odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT.

1.3. Sąd pierwszej instancji uznał, że skarga Gminy nie zasługuje na uwzględnienie. Odwołując się do art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 7 ust. 1 u.p.t.u., a także do stanowiska zajętego w uzasadnieniu uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 października 2015 r., I FPS 1/15, sąd stwierdził, że w okolicznościach przedmiotowej sprawy po dokonaniu czynności zamiany Gmina będzie wykonywać w stosunku do każdej z zamienionych nieruchomości uprawnienia nie te same, ani nawet takie same jak przed zamianą, lecz inne, a ściślej o innej treści. W stosunku do nieruchomości gminnych czynności prawnych dokonuje prezydent miasta jako organ wykonawczy gminy działający w jej imieniu i na jej rzecz, zaś w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa, którymi gospodaruje starosta (a zatem nie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, tylko jej organ), będą one wykonywane przez starostę w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa. Sąd zaznaczył też, że kompetencje prezydenta miasta w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa są ściśle określone ustawowo i nie w pełnym zakresie pokrywają się z uprawnieniami właścicielskimi. W takiej sytuacji sąd za nieuprawnione uznał stanowisko Gminy, że wraz z zawarciem umowy zamiany nie nastąpi przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel. Sąd podkreślił, że planowana umowa zamiany nieruchomości między Skarbem Państwa a Gminą jest niewątpliwie czynnością odpłatną (odpłatność stanowi inna nieruchomość), co oznacza, że na skutek tej zamiany ziszczą się przesłanki art. 5 ust. 1 u.p.t.u. o opodatkowaniu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne