18.12.2015

Wyrok NSA z dnia 18 grudnia 2015 r., sygn. II FSK 3693/14

Art. 2 ust. 3 u.c.p.g., wprowadzający zasadę jednego podmiotu, wykonującego obowiązki związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, powstającymi na nieruchomościach zamieszkałych przez mieszkańców wskazuje na to, że także w tym przypadku celem ustawodawcy było uniknięcie sytuacji, gdy wiele osób będzie odpowiedzialnych za wykonanie obowiązków związanych z nieruchomością wspólną, co powodować może stan niepewności co do zakresu obowiązków poszczególnych podmiotów. Rozłożenie tego obowiązku na właścicieli poszczególnych lokali dopuszczalne jest jedynie wówczas, gdy zarząd nieruchomością wspólną nie został ustanowiony. Jeżeli zatem spółdzielnia mieszkaniowa wykonuje (sprawuje) zarząd jak zarząd powierzony w rozumieniu ustawy o własności lokali i stosuje się do niej odpowiednio przepis ustawy o własności lokali, w tym przede wszystkim art. 18 ust. 1 u.w.l., to ona powinna być zgodnie z art. 2 ust. 3 u.c.p.g. traktowana jako właściciel nieruchomości. Sprawuje ona bowiem zarząd w rozumieniu ustawy o własności lokali.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia del. WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Protokolant Magdalena Gródecka, po rozpoznaniu w dniu 18 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Spółdzielni Mieszkaniowej w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 21 sierpnia 2014 r., sygn. akt II SA/Rz 483/14 w sprawach ze skarg Spółdzielni Mieszkaniowej w J. na decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Przemyślu z dnia 23 grudnia 2013 r., nr [...], nr [...], nr [...]; z dnia 20 grudnia 2013 r., nr [...], nr [...], nr [...] w przedmiocie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Z przedłożonych Naczelnemu Sądowi Administracyjnemu akt sprawy wynikało, że Burmistrz Miasta J. wezwał Spółdzielnię Mieszkaniową w J. (dalej zwana "Skarżącą" lub "Spółdzielnią") do przedłożenia w terminie 7 dni deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wyszczególnionych nieruchomości położonych w J. Następnie wobec niewykonania tego obowiązku wszczął z urzędu postępowania w sprawie określenia wysokości przedmiotowej opłaty za okres od dnia 1 lipca 2013 r. dla poszczególnych nieruchomości. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego organ pierwszej instancji wydanymi przez siebie decyzjami określił Spółdzielni wysokość przedmiotowych opłat za okres od 1 lipca 2013 r. do 31 sierpnia 2013 r., zgodnie z § 2 uchwały nr 452/XLIII/2012 Rady Miasta Jarosław z 3 grudnia 2012 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2012 r. poz. 3275), a za okres od 1 września 2013 r. zgodnie z § 1 uchwały nr 588/XIII/2013 Rady Miasta Jarosław z 24 czerwca 2013 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości stawki tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Podk. z 2013 r. poz. 2787). Decyzjami z: 1) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy os. [...], odpowiednio w wysokości 1282,50 zł i 1140 zł, 2) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy os. [...], odpowiednio w wysokości 1593 zł i 1416 zł, 3) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy os. [...], odpowiednio w wysokości 418,50 zł i 372 zł, 4) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy os. [...], odpowiednio w wysokości 931,50 zł i 828 zł, 5) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy os. [...], odpowiednio w wysokości 837 zł i 744 zł, 6) 4 października 2013 r. dla nieruchomości przy ul. [...], odpowiednio w wysokości 607,50 zł i 540 zł. Podstawę prawną rozstrzygnięć stanowiły przepisy art. 6o i 6q ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (tekst jedn. Dz. U z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.; dalej zwana "u.u.c.p.g."), art. 21 § 1 pkt 1, § 2 i 3, art. 47 § 3 i art. 207 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.; dalej: zwana "ustawą Ord. pod.") oraz § 2 ww. uchwały nr 452/XLIII/2012 i § 1 uchwały nr 588/LIII/2013. W uzasadnieniu decyzji zaznaczył, że stosownie do § 2 uchwały rady Miasta Jarosław z dnia 28 grudnia 2012 r.nr 478/XLV/2012, właściciele nieruchomości byli zobowiązani do 31 marca 2013 r. złożyć pierwszą deklarację w sprawie wysokości przedmiotowej opłaty i z obowiązku tego Spółdzielnia się nie wywiązała pomimo skierowania do niej wezwań. Stosownie zaś do uchwały nr 452/XLIII/2012 wysokość opłaty ustalono jako iloczyn liczby mieszkańców i stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, której wysokość uległa zmianie na mocy uchwały nr 588/LIII/2013. Stąd też niezbędne było ustalenie opłaty w różnych wysokościach w zależności od okresu, za jaki ją naliczono. W ocenie organu, na Spółdzielni ciążył obowiązek złożenia deklaracji oraz ponoszenia opłat za mieszkańców, ponieważ jako zarządca ww. nieruchomości przejęła ona obowiązki właścicieli nieruchomości stosownie do art. 2 ust. 3 u.u.c.p.g.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp