08.01.2014

Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2014 r., sygn. II OSK 1520/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Bujko /spr./ Sędziowie sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk sędzia del. WSA Teresa Zyglewska Protokolant asystent sędziego Dominika Sasin-Knothe po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Poznania od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 lutego 2012 r. sygn. akt IV SA/Po 1152/11 w sprawie ze skargi Prezydenta Miasta Poznania na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] września 2011 r. nr [...] w przedmiocie zmiany przeznaczenia gruntów leśnych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 lutego 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę Prezydenta Miasta Poznania na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] września 2011 r., nr [...], w przedmiocie wyrażenia zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne gruntów leśnych o pow. 0,3207 ha, oznaczonych w ewidencji jako obręb P. arkusz mapy 04 działka nr 1, arkusz mapy 06 działki nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 oraz niewyrażenia zgody na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne gruntów leśnych o pow. 0,9241 ha, oznaczonych w ewidencji jako obręb P. arkusz mapy 04 działki nr 8 i nr 9, arkusz mapy 06 działki nr 10 i nr 11.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. Marszałek Województwa Wielkopolskiego, na podstawie art. 104 k.p.a. i art. 7 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1266 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Prezydenta Miasta Poznania wyraził zgodę na zmianę przeznaczenia na cele nierolnicze i nieleśne gruntów leśnych, przeznaczonych w projekcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru "Północno-zachodniego klina zieleni" w Poznaniu część D - P. w Poznaniu pod teren drogi publicznej klasy lokalnej (1KD-L) oraz pod teren drogi publicznej klasy zbiorczej (2KD-Z), jak również nie wyraził zgody na zmianę przeznaczenia gruntów leśnych przeznaczonych w tym projekcie pod teren komunikacji - drogi publicznej klasy zbiorczej (3KD-Z, 1KD-Z). Organ stwierdził, że zaplanowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego poszerzenie istniejących dróg, wzdłuż których usytuowane są działki nr 1 (arkusz mapy 04), nr 2, nr 3, nr 4, nr 5, nr 6 i nr 7 (arkusz mapy 06) oraz ich niewielka powierzchnia przeznaczona pod planowane cele sprawiają, że dalsza ochrona tych gruntów leśnych w myśl zapisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych staje się nieracjonalna. Co do pozostałych działek oznaczonych w ewidencji gruntów numerami 10, 11, 8 i 9 organ podkreślił, że obszar ten stanowi lasy ochronne, posiadające walory przyrodnicze, krajobrazowe i rekreacyjne, jest dobrem ogólnym, służącym całej społeczności miejskiej, jak i mieszkańcom gmin sąsiednich. Ponadto wskazał, że w chwili obecnej niemożliwym jest oszacowanie wartości powstania na nich nowej drogi oraz nie jest możliwe oszacowanie strat jakie poniesienie środowisko naturalne poprzez wprowadzenie w tereny cenne przyrodniczo planowanej drogi. Zaznaczył, że w konsekwencji może się okazać, że straty w środowisku naturalnym będą znaczne większe, niż zakładana utrata siedlisk leśnych oraz trwałe ograniczenie zdolności biologicznych tych terenów. Ochrona gruntów leśnych znajdujących się na tym terenie jest, zdaniem organu, ważniejsza od usprawnienia sieci komunikacyjnej.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne