04.12.2007 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 4 grudnia 2007 r., sygn. I OSK 1686/06

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Barbara Adamiak, Sędziowie NSA Małgorzata Pocztarek, Tomasz Zbrojewski (spr.), Protokolant Tomasz Zieliński, po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 czerwca 2006r. sygn. akt II SA/Ke 998/05 w sprawie ze skargi M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej za umieszczenie bez zezwolenia reklamy w pasie drogowym oddala skargę kasacyjną

 

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2006r., sygn. akt II SA/Ke 998/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę M. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie nałożenia kary za umieszczenie bez zezwolenia reklamy w pasie drogowym.

W uzasadnieniu wyroku Sąd I instancji podał, że zaskarżoną decyzją Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. uchyliło decyzję Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w S. K. z dnia [...], znak: [...] o nałożeniu kary za umieszczenie bez zezwolenia reklamy w pasie drogowym drogi powiatowej w wysokości 21.489,00 zł oraz przywrócenia zajmowanego odcinka pasa drogowego do stanu poprzedniego, w części dotyczącej wysokości nałożonej kary i w to miejsce orzekło o nałożeniu kary w wysokości 18.580,00 zł. W pozostałym zakresie utrzymało decyzję organu I instancji w mocy. Organ odwoławczy wskazał, że M. M. otrzymał decyzję organu I instancji w dniu 17 marca 2005r. i w tym samym dniu złożył skargę na Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w S.K. oraz odwołanie od tej decyzji skierowane do Starosty S.. Okoliczność ta wyszła na jaw w toku postępowania odwoławczego wszczętego na skutek wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. przez M. M. od decyzji Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w S. K. z dnia [...] o zmianie w trybie art. 154 k.p.a. decyzji z dnia [...]. W odwołaniu tym strona wskazała, że Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w S. K. nie pouczył go "o możliwościach odwoławczych od decyzji oraz o terminie w jakim należy składać odwołanie. Skupił się tylko na pieniądzach". Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. stwierdziło, że pouczenie o terminie i sposobie zaskarżenia decyzji z dnia [...] zostało umieszczone na odwrocie ostatniej karty decyzji, odrębnie od treści końcowej decyzji i po pieczęci organu, który ją wydał. Wobec istniejących wątpliwości, co do właściwego pouczenia strony o możliwości wniesienia odwołania od decyzji organu I instancji i wyraźnego zatytułowania pisma z dnia 17 marca 2005r. "Skarga na Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych T. K. oraz odwołanie od decyzji", a także stwierdzenia zawartego w piśmie "odwołuję się zatem od tej decyzji i proszę o rozpatrzenie mojego odwołania", organ odwoławczy rozpoznał odwołanie przyjmując, że zostało wniesione w terminie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach stwierdził również, iż z ustaleń Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. wynika, że zajęcie pasa drogowego polegające na umieszczeniu w pasie drogowym drogi powiatowej [...] w S. K. tablic reklamowych o treści "[...]", "[...]" zostało stwierdzone podczas kontroli przeprowadzonej w dniu [...] czerwca 2004r. Pismem z dnia 6 lipca 2004r. (doręczonym w dniu 9 lipca 2004r.) M. M. został powiadomiony o potrzebie legalizacji spraw związanych z reklamą w terminie pięciodniowym. W zakreślonym terminie nie podjął jednak wskazanych czynności. Powołując się na definicję pojęcia "reklamy" w znaczeniu użytym w słowniku języka polskiego stwierdził, że znajdujące się w pasie drogowym tablice nie są reklamą, lecz szyldem, a w związku z tym brak jest podstaw do naliczania kary za umieszczenie reklamy w pasie drogowym bez zezwolenia. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w K. podzieliło stanowisko Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w S. K., że wskazane tablice stanowią reklamę, o jakiej mowa w art. 4 pkt 23 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2004r., nr 204, poz. 2086 ze zm.) umieszczoną samowolnie w pasie drogowym. Jako podstawę wymierzenia kary w drodze decyzji administracyjnej wskazało art. 40 ust. 12 pkt 1 cytowanej ustawy oraz wyjaśniło, że stawki opłat za zajęcie 1 m2 określa uchwała nr XVII 1/109/2004 Rady Powiatu S. z dnia 27 kwietnia 2005r. w sprawie wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego ustalająca dzienną stawkę opłaty za 1 m2 reklamy w wysokości 2,00zł. Uzasadniając zmianę wysokości nałożonej kary, organ odwoławczy stwierdził, iż dopiero po upływie pięciodniowego terminu określonego w piśmie z dnia 6 lipca 2004r. M. M. miał świadomość, że umieścił reklamę w pasie drogowym bez wymaganego zezwolenia. Dla celów ustalenia wysokości kary przyjęto, że powierzchnia reklamy wynosiła w okresie od 15 lipca do 18 listopada 2004r., tj. przez 127 dni 4,32m2, zaś w okresie od 19 listopada 2004r. do 24 lutego 2005r. tj. przez 98 dni 3m2. Obowiązek przywrócenia pasa drogowego do stanu poprzedniego wynika z art. 36 ustawy o drogach publicznych.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne