28.12.2007

Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2007 r., sygn. II OSK 1839/06

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Maria Rzążewska ( spr. ) Sędziowie sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz sędzia NSA Bożena Walentynowicz Protokolant Renata Sapieha po rozpoznaniu w dniu 28 grudnia 2007 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Spółka Akcyjna od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 29 czerwca 2006 r., sygn. akt II SA/Ke 579/05 w sprawie ze skargi [...] Spółka Akcyjna na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie odrzucenia zgłoszenia zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego oddala skargę kasacyjną.

 

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2006r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę [...] S.A. w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] utrzymującą w mocy decyzję Prezydenta Miasta K. z dnia [...] odrzucającą zgłoszenie spółki [...] S.A. zanieczyszczenia powierzchni ziemi na terenie działki o nr ew. [...] w K..

Oddalając skargę na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) zwanej dalej "p.p.s.a." Sąd I instancji ocenił, iż słusznie na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o wprowadzeniu ustawy Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 100, poz. 1085) zwanej dalej "ustawą" przewidującego, że władający powierzchnią ziemi w dniu wejścia w życie ustawy, na której przed jej wejściem w życie nastąpiło odpowiednio zanieczyszczenie gleby lub ziemi, albo niekorzystne przekształcenie terenu spowodowane przez inny podmiot, jest zobowiązany do zgłoszenia tego faktu właściwemu staroście, w terminie do dnia 30 czerwca 2004r. - organ odrzucił zgłoszenie, bowiem nie zostały spełnione wymagania wynikające z tego przepisu, tj. zgłaszający nie był "innym podmiotem" w rozumieniu powołanego przepisu ustawy.

Sąd I instancji nie podzielił poglądu skarżącej spółki, że powołany art. 12 ustawy stanowi lex specialis w stosunku do przepisów dotyczących następstwa prawnego, a w szczególności, iż następstwo pod tytułem ogólnym nie oznacza jednocześnie publicznoprawnego następstwa administracyjnego. Sąd ustalił, że w wyniku połączenia spółek: Spółki A. w W. i Spółki B. w P. w trybie obowiązującego wówczas art. 465 § 3 k.h. poprzez przeniesienie całego majątku Spółki A. na Spółkę B. z siedzibą w P. (która jednocześnie zmieniła nazwę na Spółka C.), w dniu [...] września 1999r. nastąpiło wykreślenie spółki przejętej z rejestru i z tym dniem na spółkę przejmującą przeszły wszystkie jej prawa i obowiązki. Wykreślenie z rejestru oznacza, że spółka przejęta traci byt prawny, a jej majątek czynny i bierny przechodzi w drodze sukcesji uniwersalnej na spółkę przejmującą. Skutek ten następuje z mocy prawa. W orzecznictwie sądowoadministracyjnym na gruncie art. 465 § 3 k.h. dotyczącym sukcesji uniwersalnej przyjmowano, że wywołuje ona skutki także w sferze praw i obowiązków publicznoprawnych. Z tych względów nie ma powodów do ograniczania zasięgu tego następstwa tylko do stosunków cywilnoprawnych, a co za tym idzie Spółka A. jako poprzednik prawny skarżącej spółki nie jest innym podmiotem, o jakim mowa w art. 12 ustawy.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne