10.05.2006 Podatki

Wyrok NSA z dnia 10 maja 2006 r., sygn. II FSK 313/06

Organ odwoławczy może wydać jedną z decyzji określonych w art. 233 par. 1 i par. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz.U. nr 137 poz. 926 ze zm./, umożliwiając podatnikowi uzyskanie zwrotu nadpłaconego podatku.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej B. D. Spółki z o.o. z siedzibą w B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 3 marca 2004 r. SA/Bk 1379/02 w sprawie ze skargi B. D. Spółki z o.o. z siedzibą w B. na decyzję Izby Skarbowej w B. z dnia 19 września 2002 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych za 1994 r. uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania WSA w Białymstoku, (...).


UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 3 marca 2004 r., wydanym w sprawie SA/Bk 1379/02, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku oddalił skargę B. D. Spółka z o.o. w B. na decyzję Izby Skarbowej w B. z dnia 19 września 2002 r. utrzymującą w mocy decyzję Drugiego Urzędu Skarbowego z dnia 6 marca 2000 r., w której określono spółce należny podatek dochodowy od osób prawnych za 1994 r. w kwocie 22.171.296.000 /po denominacji 2.217.129,60 zł/, zaległość podatkową w tym podatku w kwocie 20.804.216.000 /po denominacji 2.080.421,60 zł/ oraz wysokość odsetek na dzień wydania decyzji w wysokości 49.875.115.000 /po denominacji 4.987.517,50 zł/.

Wymienione rozstrzygnięcia organu I instancji zapadło w następującym stanie faktycznym. W toku kontroli podatkowej ustalono, iż celem utworzenia Spółki z o.o. "Z. P." w B. było przejęcie, na podstawie art. 37 ust. 2 w związku z art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 sierpnia 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm., zwana dalej "ustawą o prywatyzacji"/, w całości Przedsiębiorstwa Państwowego Zakładów Piwowarskich w B. i kontynuowanie jego działalności gospodarczej. Dlatego też mienie zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego zostało przekazane skarżącej spółce w odpłatne użytkowanie na czas od 1 października 1994 r. do 30 września 2004 r. zgodnie z zawartą umową z Wojewodą B. z dnia 4 października 1994 r. W umowie tej określono odpłatność za użytkowanie mienia na kwotę 43.000.000.000 zł /po denominacji 4.300.000 zł/. Powyższa kwota wynegocjowana została między stronami w oparciu o wycenę likwidowanego przedsiębiorstwa dokonaną przez Wschodnioeuropejski Instytut Gospodarki - Ośrodek Szkoleń i Doradztwa Gospodarczego w B. sporządzoną według danych księgowych na dzień 30 listopada 1993 r. Zdaniem Urzędu Skarbowego nie uwzględniono w niej więc zysków wypracowanych przez przedsiębiorstwo w roku 1993 r. i w okresie od 1 stycznia do dnia 30 września 1994 r. w łącznej wysokości 41.287.668.700 zł /po denominacji 4.128.766,87 zł/. W umowie postanowiono również, że przejęcie przedmiotu umowy nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego sporządzonego na dzień 30 września 1994 r., czyli na dzień likwidacji tego przedsiębiorstwa.

Analiza wspomnianego protokołu oraz bilansu przejęcia przez spółkę poszczególnych składników majątku zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego, sporządzonego na dzień 1 października 1994 r. oraz bilansu otwarcia spółki na ten sam dzień doprowadziła organ I instancji do wniosku, iż spółka bez podstaw prawnych, sprzecznie z obowiązującymi przepisami i zasadami rachunkowości ujęła w swoich księgach rachunkowych po stronie pasywów Fundusz Rozwoju- Inwestycyjnego w kwocie 41.287.668.700 zł.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne