14.01.2003

Wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2003 r., sygn. II SA/Po 1101/01

Niemożność uznania za nieważne głosów radnych oddanych wbrew zasadom określonym przed głosowaniem przez komisję skrutacyjną i zweryfikowanie wyniku głosowania tajnego przez przeprowadzenie drugiego głosowania stanowi obejście przepisów art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./ i niedopuszczalną reasumpcję głosowania.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 14 stycznia 2003 r. sprawy ze skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze (...) Wojewody z dnia 12 marca 2001 r. w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie odwołania ze stanowiska Wicestarosty - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Rozstrzygnięciem nadzorczym (...) z dnia 12 marca 2001 r. Wojewoda na podstawie art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stwierdził nieważność uchwały z dnia 15 lutego 2000 r. Rady Powiatu o odwołaniu ze stanowiska Wicestarosty.

W uzasadnieniu ustalono, że na sesji dnia 15 lutego 2001 r. Rada Powiatu rozpatrywała wniosek radnych o odwołanie z funkcji Wicestarosty Powiatu. Po zapoznaniu się z opinią Komisji Rewizyjnej Rada powołała pięcioosobową komisję skrutacyjną, która ustaliła zasady głosowania nad zgłoszonym wnioskiem. Przeprowadzono tajne głosowanie, w wyniku którego przewodniczący komisji skrutacyjnej oznajmił, że ze względu na brak możliwości ustalenia liczby głosów nieważnych i ważnych, brak wyniku głosowania. Przegłosowano wniosek o powołanie nowej komisji skrutacyjnej i przeprowadzenie ponownego tajnego głosowania. Wniosek ów został przyjęty, powołano nową komisję, przygotowano nowe karty, ustalono nowe reguły i przegłosowano wniosek o odwołanie Wicestarosty. Gdy wniosek o odwołanie starosty lub członka zarządu nie uzyskał wymaganej większości, kolejny wniosek o odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od poprzedniego głosowania /art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym - t.j. Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1592 ze zm./. Głosowanie tajne przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana przez radę powiatu spośród radnych /par. 24 ust. 2 załącznika nr 1 do Statutu Powiatu/, a przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego niezwłocznie po ich ustaleniu /par. 24 ust. 4 załącznika nr 1 do Statutu/. In casu głosowanie nad wnioskiem o odwołanie Wicestarosty odbyło się, a wniosek ów nie uzyskał wymaganej większości głosów. Ustawa o samorządzie powiatowym i Statut Powiatu nie przewidują możliwości powołania drugiej komisji skrutacyjnej i ustalenia nowych zasad tajnego głosowania nad wnioskiem o odwołanie Wicestarosty. Dokonanie tych czynności stanowiło naruszenie postanowień tych aktów i manipulację zasadami pod wynik głosowania. Wymóg tajnego głosowania dla aktu odwołania uzasadnia wniosek o niemożności weryfikowania wyniku głosowania przez przeprowadzenie drugiego głosowania. Kolejny wniosek o odwołanie członka zarządu winien być zgłoszony nie wcześniej niż 6 miesięcy od przeprowadzonego już głosowania. Ponowne głosowanie dnia 15 lutego 2001 r. rażąco naruszało art. 31 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty