29.06.2001

Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2001 r., sygn. II SA/Wr 942/99

Skoro ustawodawca w ustawie ustrojowej zawarł postanowienie o zwrocie kosztów podróży, to nie można takiego unormowania utożsamiać z możliwością ryczałtowego rozliczenia tychże.

 

Naczelny Sąd Administracyjny, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Powiatu L. na uchwałę Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we W. z 26 maja 1999 r. nr 40/99 w sprawie stwierdzenia nieważności części uchwały Rady Powiatu w L. (...) - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Uchwałą (...) z 26 maja 1999 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej we W., działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428 ze zm./ oraz art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym /Dz.U. nr 91 poz. 578 ze zm./, stwierdziło nieważność par. 1 ust. 2 uchwały (...) Rady Powiatu w L. z 29 kwietnia 1999 r., zmieniającej uchwałę w sprawie wysokości diet przysługujących radnym Rady Powiatu w L., dotyczącego przyznania Przewodniczącemu Rady miesięcznego ryczałtu na jazdy lokalne. W jej uzasadnieniu organ wskazał, że zakwestionowana uchwała w par. 1 ust. 2 przyznała Przewodniczącemu Rady miesięczny ryczałt /zwrot kosztów/ na jazdy lokalne w liczbie 300 km, rozliczany według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej z 26 marca 1998 r. w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów użyczania do celów służbowych samochodów osobowych nie będących własnością pracodawcy /Dz.U. nr 41 poz. 238/. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdziło, że badana uchwała w części, o której mowa powyżej, narusza art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, który stanowi, iż radnemu /w tym również należy rozumieć radnego pełniącego funkcję przewodniczącego rady/ przysługuje zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych przez radę. Ustalone przez Radę Powiatu w L. uprawnienie Przewodniczącego Rady Powiatu do miesięcznego limitu na jazdy lokalne nie jest tożsame z pojęciem zwrotu kosztów podróży. Stosując wykładnię gramatyczną, należy stwierdzić, że "zwrot" w języku polskim oznacza, że wydatki związane z podróżą służbową powinny być uprzednio dokonane, a następnie może nastąpić ich refundacja, a więc obowiązuje ich następczość, a nie uprzedniość. Ponadto Kolegium stwierdza, że Rada Powiatu w spornym paragrafie nie określiła, jakiego rodzaju sprawy służbowe w ramach "jazdy lokalnej" załatwiać ma Przewodniczący Rady. Z art. 14 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym wynika, iż "wyłącznym zadaniem przewodniczącego jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady". Tak więc w uchwale Rada powinna określić, jakiego rodzaju podróż przewodniczącego należy traktować jako służbową oraz kto będzie decydował o potrzebie jej odbycia, podpisując zlecenie wyjazdu służbowego. Niezależnie od powyższego, organ nadzoru zauważa, że zwrot wydatków ponoszonych przez radnego przewodniczącego, w związku z pełnieniem funkcji, obejmuje dieta przysługująca Przewodniczącemu, którą Rada ustaliła w pkt 4 załącznika do uchwały Rady Powiatu w L. z 21 stycznia 1999 r. (...), zatytułowanego "Zasady wypłacania diet radnym Rady Powiatu". Ustalenie w par. 1 ust. 2 wskazanej uchwały (...) Rady Powiatu w L. miesięcznego ryczałtu /zwrotu kosztów/ na "jazdy lokalne" nie znajduje zatem oparcia w obowiązujących przepisach prawa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty