28.12.2001 Podatki

Wyrok NSA z dnia 28 grudnia 2001 r., sygn. III SA 2204/00

Akcje Banku S.A. nabyte przez pracowników tego Banku w procesie jego prywatyzacji nie spełniają przesłanek określonych w art. 52 pkt 1 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ do zwolnienia sprzedaży tych akcji od podatku dochodowego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Anny W. na decyzję Izby Skarbowej w W.(...) w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za styczeń 2000 r. - oddala skargę.


UZASADNIENIE

Anna W. w lutym 2000 r. dokonała wpłaty /zgodnie ze złożoną deklaracją PIT-13/ na rzecz Urzędu Skarbowego W. zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodu uzyskanego ze sprzedaży w miesiącu styczniu 2000 r. akcji Banku, w wysokości 3.687,50 zł.

Następnie Anna W. pismem z dnia 6 marca 2000 r. /data wpływu do Urzędu Skarbowego/ zwróciła się do Urzędu Skarbowego W. z żądaniem stwierdzenia i zwrotu nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych we wskazanej wyżej wysokości 3.687,50 zł. Swoje żądanie skarżąca uzasadniła tym, iż dochód uzyskany przez nią z tytułu sprzedaży w 2000 r. akcji Banku S.A. podlega zwolnieniu do podatku dochodowego na podstawie art. 52 pkt 1 lit. "a" ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm./ zwanej dalej "ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych".

Decyzją z dnia 24 marca 2000 r. Urząd Skarbowy W. odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych za styczeń 2000 r. /według deklaracji PIT-13/. W uzasadnieniu swojej decyzji Urząd Skarbowy podniósł, iż nabycie przez skarżącą akcji nie nastąpiło w ramach obrotu publicznego i tym samym dochód uzyskany ze sprzedaży tych akcji nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego w oparciu o powołany przepis art. 52 pkt 1 lit. "a" ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odwołaniu od tej decyzji odwołująca wniosła o jej uchylenie i stwierdzenie nadpłaty podatku zgodnie z wnioskiem z dnia 1/6/ marca 2000 r. W uzasadnieniu odwołania wyrażono m.in. pogląd, iż w sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach inwestycyjnych /Dz.U. 1994 nr 58 poz. 239/, jako przepisy obowiązujące w dacie prywatyzacji Banku S.A. oraz wydanej na podstawie tego Prawa decyzji Komisji Papierów Wartościowych z dnia 7 maja 1997 r. oraz że nabycie akcji nastąpiło w ramach obrotu publicznego. Izba Skarbowa w W. decyzją z dnia 30 czerwca 2000 r. utrzymała w mocy zaskarżoną decyzję podzielając stanowisko zajęte przez organ I instancji. W uzasadnieniu decyzji dodatkowo podano, że z porównania ust. 1 i ust. 2 art. 23 ustawy z dnia 13 lipca 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych /Dz.U. nr 51 poz. 298 ze zm./ wynika, że gdyby akcje Banku były udostępnione pracownikom w trybie oferty publicznej, to niepotrzebne by było korzystanie z upoważnienia zawartego w ust. 2 powołanego przepisu. W skardze na tę decyzję wniesionej przez Annę W. do Naczelnego Sądu Administracyjnego zarzucono, iż decyzja Izby Skarbowej została wydana z naruszeniem art. 52 pkt 1 lit. "a" ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wniesiono o jej uchylenie wraz z poprzedzającą ją decyzją organu I instancji. W uzasadnieniu skargi skarżąca w skrócie opisała przebieg dotychczasowego postępowania i wyraziła pogląd, iż dochód ze sprzedaży akcji Banku S.A. nie podlegał opodatkowaniu, co wyczerpująco uzasadniła w żądaniu zwrotu nadpłaty i załączonymi dokumentami oraz w odwołaniu do Izby Skarbowej. W szczególności wykazała, że akcje kupiła na podstawie i w ramach publicznej oferty Ministra Skarbu, zawartej w Prospekcie Emisyjnym oraz na postawie Regulaminu nabywania akcji w ramach oferty publicznej. Paragraf 1 Regulaminu stanowi jednoznacznie: "udostępnienie pracownikom Banku Handlowego w W. S.A., zwanego dalej Bankiem, akcji Banku należących do Skarbu Państwa będzie następowało w ramach oferty publicznej, na zasadach i warunkach określonych niniejszym Regulaminem oraz w Prospekcie sprzedaży akcji Banku S.A." Ponadto powołała się na okoliczność bezsporną, że pracowników Banku uprawnionych do zakupu akcji na podstawie oferty publicznej Ministra Skarbu było ponad 4 tysiące. Okoliczność ta ma istotne znaczenie w sprawie w świetle art. 1 par. 1 Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych z dnia 22 marca 1991 r. /Dz.U. 1994 nr 58 poz. 239/, zgodnie z którym, publicznym obrotem papierami wartościowymi jest zarówno nabycie akcji oferowanych do nieoznaczonego adresata, jak i do więcej niż 300 osób. Uzupełniająco powołała się na stanowisko Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z 14.06.1999 r., interpretujące pojęcie oferty publicznej, jak również na Komunikat z posiedzenia Rady Ministrów z dnia 25.03.1997 r., na którym została podjęta Uchwała Rady Ministrów z tej daty w sprawie udzielenia zgody na prywatyzację i zezwolenia na szczególny tryb zbycia akcji Banku Spółka Akcyjna /M.P. nr 18 poz. 172/.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne