28.04.2005

Czy pracodawca może żądać zwrotu nienależnie wypłaconych pracownikowi świadczeń rodzinnych?

Ustawa o świadczeniach rodzinnych obowiązuje już od roku. Brak jednolitego stanowiska w sprawie zasad wypłacania zasiłków i potrzebnych do tego dokumentów spowodował, że pracodawcy nie chcąc pozbawiać pracowników należnych zasiłków wypłacali je „zaliczkowo”. Z czasem okazało się, że niektórzy pracownicy w ogóle nie mieli prawa do zasiłku i dodatku albo przysługiwały im w okresie krótszym niż ten, za który zostały wypłacone.

Jeżeli świadczenie rodzinne zostało wypłacone w wyniku błędu pracodawcy, on poniesie konsekwencje swojego działania i będzie musiał zwrócić wypłacone zasiłki. Jeśli jednak nastąpiło to z winy pracownika, jego należy zobowiązać do zwrotu nienależnie pobranego świadczenia wraz z ustawowymi odsetkami. Obowiązek zwrotu wypłaconych zasiłków rodzinnych wraz z dodatkami ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji. Nie można jednak domagać się zwrotu tych należności po upływie 10 lat od terminu ich pobrania.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne