26.02.2005 Kadry i płace

Jak PIP kontroluje regulaminy pracy?

Regulamin pracy jest podstawowym zakładowym źródłem prawa pracy. Ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz określa prawa i obowiązki stron stosunku pracy. Zachowanie prawidłowych procedur przy jego uchwalaniu oraz zgodna z przepisami prawa pracy treść podlegają kontroli inspektora pracy.

Znajomość sposobu i zakresu kontroli regulaminu pracy przez inspektora pracy pozwala pracodawcom uniknąć niepotrzebnych kłopotów oraz nie naraża ich na dodatkowe koszty.
Tworzenie regulaminu
Inspektor pracy kontrolując w zakładzie kwestie związane z regulaminem pracy sprawdza przede wszystkim, czy pracodawca utworzył taki regulamin, jeżeli dotyczy go ten obowiązek. Regulamin pracy tworzą bowiem pracodawcy zatrudniający 20 i więcej pracowników. Do tej liczby zatrudnionych wlicza się również osoby korzystające z urlopów wychowawczych, macierzyńskich oraz pobierające zasiłki chorobowe. Nie ma przy tym znaczenia, czy pracodawca zatrudnia 20 pracowników w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy, ponieważ obowiązek tworzenia regulaminu nie odnosi się do podanej liczby pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Pod uwagę należy wziąć wszystkich pracowników bez względu na wymiar ich czasu pracy.
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne