14.03.2024

Ograniczenia w nieodpłatnym obciążaniu nieruchomości publicznych - Wyrok NSA z dnia 14 marca 2024 r., sygn. I OSK 2849/23

Możliwość nieodpłatnego obciążenia nieruchomości publicznych ograniczonymi prawami rzeczowymi jest ściśle ograniczona do przypadków przewidzianych przepisem art. 14 ust. 2 u.g.n., a każde odstępstwo od tej zasady w akcie prawa miejscowego stanowi istotne naruszenie prawa i skutkuje stwierdzeniem nieważności aktu prawa miejscowego.

Teza od Redakcji

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 14 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Powiatu Stargardzkiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 399/23 w sprawie ze skargi Rady Powiatu Stargardzkiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 21 marca 2023 r. nr P-1.4131.108.2023.KD w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z 20 lipca 2023 r. sygn. akt II SA/Sz 399/23 oddalił skargę Rady Powiatu Stargardzkiego na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego z 21 marca 2023 r. nr P-1.4131.108.2023.KD w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:

Wojewoda Zachodniopomorski rozstrzygnięciem nadzorczym z 21 marca 2023 r. nr P-1.4131.108.2023.KD, stwierdził nieważność przepisów § 15 w zakresie wyrazów "z zastrzeżeniem § 16" oraz § 16 uchwały Rady Powiatu Stargardzkiego z dnia 1 marca 2023 r. Nr XLVIII/592/23 w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami Powiatu Stargardzkiego.

Według organu nadzoru, Rada Powiatu pozostawiła organowi właściwemu do ustanowienia ograniczonego prawa rzeczowego, tj. Zarządowi Powiatu, swobodę w decydowaniu o nieodpłatnym obciążeniu nieruchomości, warunkując to tylko uznaniem, że nieodpłatne obciążenie nieruchomości jest "gospodarczo lub społecznie uzasadnione". Tymczasem, zdaniem Wojewody, powyższa kwestia uregulowana została w art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2023 r. poz. 344), powoływanej dalej jako "u.g.n.", w sposób jednoznaczny. Z treści tego przepisu wynika, że nieodpłatne obciążenie nieruchomości powiatowej ograniczonymi prawami rzeczowymi jest przewidziane wyłącznie wówczas, gdy obciążenie następuje na rzecz Skarbu Państwa bądź innej jednostki samorządu terytorialnego. Dlatego, Wojewoda uznał, że nie jest prawidłowe wyrażenie w uchwale zgody na nieodpłatne obciążenie nieruchomości stanowiących własność powiatu ograniczonym prawem rzeczowym, gdy jest to uzasadnione gospodarczo lub społecznie, w zupełnym oderwaniu od ustalonej przez prawodawcę zasady nieodpłatnego dokonywania tych czynności wyłącznie na rzecz podmiotów wymienionych w art. 14 ust. 2 u.g.n.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne