23.01.2024 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 1119/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zbigniew Czarnik (spr.) Sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz Sędzia del. WSA Wojciech Sawczuk po rozpoznaniu w dniu 23 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej L. Sp. z o.o. w D. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 20 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SA/Bk 186/23 w sprawie ze skargi L. Sp. z o.o. w D. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku z dnia 23 stycznia 2023 r. nr 2001-IOD.48.90.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi 1. uchyla zaskarżony wyrok w całości; 2. uchyla zaskarżoną decyzję; 3. zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku na rzecz L. Sp. z o.o. w D. 6400 (sześć tysięcy czterysta) złotych tytułem kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku (dalej: WSA w Białymstoku, sąd pierwszej instancji) wyrokiem z 20 kwietnia 2023 r. sygn. akt II SA/Bk 186/23 oddalił skargę L. Sp. z o.o. w D. (dalej: skarżąca, spółka) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Białymstoku (dalej: Dyrektor IAS, organ odwoławczy) z 23 stycznia 2023 r. nr 2001-IOD.48.90.2022 w przedmiocie kary pieniężnej za niewykonanie obowiązków określonych w przepisach ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi.

Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie sprawy:

Przeprowadzona 3 lipca 2022 r. na drodze krajowej nr 8 w Budzisku kontrola zestawu pojazdów o numerach rejestracyjnych [1] i [2], którym skarżąca jako przewoźnik realizowała przewóz oleju silnikowego (CN2710) w ilości 21 165,2 kg na podstawie zgłoszenia SENT [...] wykazała nieprawidłowości w systemie SENT w postaci danych niezgodnych ze stanem faktycznym poprzez wpisanie błędnego numeru rejestracyjnego naczepy, tj. "[3]" zamiast prawidłowego "[2]". Okazany podczas kontroli dokument przewozowy CMR zawierał numer rejestracyjny naczepy zgodny ze stanem faktycznym. Zmiany danych w zgłoszeniu na prawidłowe dokonano w trakcie kontroli. Ponadto ujawniono brak przekazywania danych geolokalizacyjnych na trasie z Dębowicy do Budziska przez lokalizator wskazany w zgłoszeniu SENT.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty