25.07.2023

Wyrok NSA z dnia 25 lipca 2023 r., sygn. I OSK 105/20

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Monika Nowicka Sędziowie: sędzia Marek Stojanowski sędzia NSA Zygmunt Zgierski (spr.) Protokolant starszy sekretarz sądowy Aleksandra Czapla po rozpoznaniu w dniu 25 lipca 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A.M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 lipca 2019 r. sygn. akt I SA/Wa 373/19 w sprawie ze skargi A.M. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] stycznia 2019 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. prawa użytkowania wieczystego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Ministra Rozwoju i Technologii na rzecz A.M. i M.M. solidarnie kwotę 440 (czterysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 4 lipca 2019 r. oddalił skargę A.M. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z [...] stycznia 2019 r. w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. prawa użytkowania wieczystego.

Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Decyzją z [...] stycznia 2019 r. Minister Inwestycji i Rozwoju utrzymał w mocy decyzję Wojewody Mazowieckiego z [...] października 2017 r. potwierdzającą nabycie przez Skarb Państwa z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. prawa własności zabudowanego gruntu zajętego pod część linii kolejowej położonego w Warszawie, Dzielnica B., oznaczonego jako działka nr [...] o powierzchni 0,1275 ha z obrębu [...] oraz stwierdzającej nabycie z mocy prawa z dniem 1 czerwca 2003 r. przez Polskie Koleje Państwowe S.A. w Warszawie prawa użytkowania wieczystego ww. gruntu wraz z prawem własności znajdujących się na nim budowli i urządzeń. W uzasadnieniu organ wskazał, że w jego ocenie działka ta w dniu 28 lutego 2003 r. znajdowała się we władaniu wskazanej powyżej spółki z uwagi na zagospodarowanie jej torową infrastrukturą kolejową powstałą przed tą datą. Podkreślił, że z uwagi na wykorzystanie infrastruktury przez spółkę, a nie zewnętrznego przedsiębiorcę, układ torowy znajdujący się na działce nie może zostać uznany za bocznicę kolejową, ale stanowi część linii kolejowej nr [...] Warszawa [...] – Warszawa [...] zaliczonej ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekonomicznych do mających znaczenie państwowe. W ocenie organu stan ten potwierdzają oświadczenia spółki zawarte w pismach z 19 września 2011 r., 10 maja 2012 oraz 20 maja i 30 października 2012 r. Minister wskazał także, że z pisma Urzędu m.st. Warszawy z 16 marca 2016 r. wynika, że w zasobach archiwalnych tego Urzędu nie odnaleziono dokumentów potwierdzających, że na spornej działce w dniu 28 lutego 2003 r. lub przed tą datą zlokalizowana była bocznica kolejowa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne