20.06.2023

Postanowienie NSA z dnia 20 czerwca 2023 r., sygn. II OSK 1023/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz po rozpoznaniu w dniu 20 czerwca 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. G., K.L., J. A. i G. sp. z o.o. sp.k. w [...] od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 2 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Kr 1088/22 w sprawie ze skargi P. G., K.L., J. A. i G.sp. z o.o. sp.k. w [...] na uchwałę Rady Gminy [...] z dnia [...] listopada 2021 r. nr [...] w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wsi [...] - obszar [...] i [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 2 grudnia 2022 r. sygn. akt II SA/Kr 1088/22, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie odrzucił skargę P.G., K. L., J. A. i G. sp. z o.o. sp.k. w [...] na uchwałę Rady Gminy [...]z dnia [...][...] listopada 2021 r. nr [...]w sprawie odstąpienia od sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla wsi [...] - obszar [...] i [...].

Uzasadniając powyższe rozstrzygnięcie Sąd stwierdził brak naruszenia skarżoną uchwałą interesu prawnego lub uprawnienia wnoszących skargę. Sąd wskazał, że sporządzenie planu miejscowego nie jest obowiązkowe, a zatem władztwo planistyczne ma tutaj charakter uznaniowy. Gmina decyduje o przystąpieniu, uchwaleniu bądź odstąpieniu do sporządzenia planu. Jeśli uzna to za konieczne, przerwać procedurę sporządzania planu i wycofać się z inicjatywy pianistycznej. W tym zakresie podejmuje uchwały. Jednocześnie Sąd podniósł, że w przedmiotowej sprawie istotny jest charakter uchwały o odstąpieniu od sporządzenia planu. Wskazał, że w orzecznictwie charakter tego typu uchwał nie budzi wątpliwości: mają jedynie wewnętrzny (wiążący tylko organ wykonawczy gminy), intencyjny i porządkowy charakter; nie można nadać im charakteru normatywnego, kształtującego sytuację materialnoprawną zainteresowanych podmiotów; nie stanowią "przepisów prawa miejscowego"; nie naruszają aktualnie istniejącego interesu prawnego lub uprawnień skarżących z uwagi na ich "negatywny" charakter; nie regulują nie tylko wprost, ale nawet pośrednio indywidualnych uprawnień lub obowiązków skarżących podmiotów oraz ich sytuacji materialnoprawnej; nie naruszają interesów prawnych właścicieli nieruchomości i nie przesądzają o celu jaki ma być zrealizowany; uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego nie kształtuje sytuacji prawnej osób posiadających tytuł prawny do nieruchomości znajdujących się na terenie, którego dotyczy; rolą uchwały w sprawie "przystąpienia" do sporządzenia planu miejscowego jest wszczęcie właściwego procesu planistycznego oraz wyznaczenie - w załączniku graficznym - granic obszaru, jakiego dotyczyć będą ustalenia przyszłego planu, a zatem określenie granic przyszłych działań planistycznych a rolą uchwały o "odstąpieniu" - zaniechanie planowanych prac planistycznych; uchwała ta jest uchwałą intencyjną a konsekwencją podjęcia tej uchwały jest wyłącznie zakończenie procedury planistycznej; podobnie konsekwencją uchwały o "odstąpieniu" jest zakończenie tego procesu; niedopuszczalna jest skarga na bezczynność rady gminy w przedmiocie podjęcia uchwały o "odstąpieniu" od sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; uchwała o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak również o odstąpieniu od jego sporządzenia, podjęta w trybie art. 14 ust. 1 u.p.z.p., nie wywołuje skutków materialnoprawnych, ma jedynie charakter formalny, nie stanowi aktu prawa miejscowego, bowiem wyłącznym jej przedmiotem jest określenie granic obszaru objętego przyszłym planem, a braki przy jej podjęciu mogą być następnie sanowane przy wydawaniu uchwały właściwej tj. o zmianie planu. Sąd podkreślił, że powyższa charakterystyka uchwały o odstąpieniu od sporządzenia planu jednoznacznie wskazuje na to, że z istoty swojej uchwała taka nie może wpływać na interes prawny lub uprawnienie, tym bardziej nie może go naruszać. Jednocześnie Sąd wskazał, że od interesu prawnego należy odróżnić interes faktyczny skarżących. W tym kontekście, mając na względzie podnoszone przez skarżących uwarunkowania, jak przebieg projektowanej obwodnicy w ciągu drogi [...] oraz objęcia działek skarżących planem generalnym lotniska [...] sytuacja skarżących jest trudna. Jednak nie może ona być zdaniem Sądu źródłem ich legitymacji skargowej, upatrywanej w przepisach prawa materialnego (np. prawa własności). Naruszenie interesu faktycznego nie jest tożsame z naruszeniem interesu prawnego lub uprawnienia. Ponadto owa szczególna sytuacja skarżących wynika z okoliczności, które leżą poza skarżona uchwałą, t.j. nie tkwią w samej uchwale, co potwierdza brak możliwości naruszenia interesu prawnego lub uprawnienia przez tę uchwałę.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne