22.07.2022 Obrót gospodarczy

Wyrok NSA z dnia 22 lipca 2022 r., sygn. II GSK 615/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant Marzena Bal-Kuźniarska po rozpoznaniu w dniu 22 lipca 2022 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej O (...) w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 grudnia 2021 r. sygn. akt VI SA/Wa 2107/21 w sprawie ze skargi O (...)w W na postanowienie Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 10 marca 2017 r. nr DRP.WOR.7110.1.2016.22 w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu 1. uchyla zaskarżony wyrok; 2. uchyla zaskarżone postanowienie i poprzedzające je postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 2 grudnia 2016 r. nr DRP.WOR.7110.1.2016.22; 3. zasądza od Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na rzecz O (...)w K. 1.260 (tysiąc dwieście sześćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (dalej: WSA) wyrokiem z 14 grudnia 2021 r., sygn. akt VI SA/Wa 2107/21 oddalił skargę O. z siedzibą w W. (dalej: Związek) na postanowienie Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej: Prezes UKE) z 10 marca 2017 r., nr DRP.WOR.7110.1.2016.22 w przedmiocie odmowy dopuszczenia do udziału w postępowaniu administracyjnym.

WSA orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Poczta Polska S.A. 2 września 2016 r. przedłożyła Prezesowi UKE projekt zmian regulaminu świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym. Związek 27 września 2016 r. wystąpił o dopuszczenie na prawach strony do udziału w prowadzonym postępowaniu administracyjnym w sprawie zatwierdzenia zmiany regulaminu świadczenia usług powszechnych przez Pocztę Polską.

Prezes UKE postanowieniem z 2 grudnia 2016 r. odmówił Związkowi dopuszczenia do udziału w postępowaniu, które po ponownym rozpatrzeniu sprawy postanowieniem z 10 marca 2017 r. utrzymał w mocy.

W uzasadnieniu organ podniósł, że organizacja społeczna może wystąpić z żądaniem uregulowanym w art. 31 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.; dalej: kpa), tj. dopuszczenia jej do udziału w toczącym się postępowaniu administracyjnym, w rozumieniu art. 1 pkt 1 i 2 kpa tylko w sytuacji, gdy takie postępowanie jest prowadzone. Procedurę zmian do obowiązującego regulaminu świadczenia usług powszechnych podejmowaną na podstawie art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 1113 ze zm.) Prezes UKE uznał za czynność, która nie wszczyna postępowania administracyjnego. W sytuacji, gdy Prezes UKE nie skorzysta z uprawnienia wniesienia sprzeciwu na mocy art. 49 ust. 4 Prawa pocztowego, operator wyznaczony udostępnia regulamin świadczenia usług powszechnych w każdej swojej placówce pocztowej i na swojej stronie internetowej. Zgodnie z art. 49 ust. 6 Prawa pocztowego procedura zmiany regulaminu nie kończy się wydaniem przez Prezesa UKE decyzji administracyjnej zatwierdzającej przedłożony przez Pocztę Polską projekt zmiany regulaminu, a jedynie upublicznieniem regulaminu przez operatora wyznaczonego. Obejmuje ona realizację przez Pocztę Polską, jako operatora wyznaczonego, nałożonych na nią obowiązków regulacyjnych. Dlatego brak było podstaw do przyjęcia, aby w ten sposób określona procedura zmiany regulaminu świadczenia usług powszechnych stanowiła postępowanie administracyjne kończące się wydaniem decyzji.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne