30.01.2024 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.873.2023.1.IK

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonanych w ramach realizacji przedmiotu umowy usług serwisu oraz podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonanych w ramach realizacji przedmiotu umowy usług serwisu oraz podstawy opodatkowania.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zaistniałego stanu faktycznego

Wnioskodawca jest czołowym polskim dostawcą usług związanych …. W ramach prowadzonej działalności operacyjnej zawarł on 9 czerwca 2020 r. umowę o budowę …. Zgodnie z porozumieniem stron umowy przedmiot umowy obejmuje: - zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych polegających na budowie źródła .., - usługi serwisu, - udzielenie gwarancji oraz gwarancji na serwis. W ramach zawartej umowy, Wnioskodawca wszedł w rolę Wykonawcy przedmiotu umowy. Drugą stroną umowy jest Zamawiający. Podmioty nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisu art. 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z postanowieniami umowy, usługa serwisu zostanie wykonana i rozliczona w oparciu o ustalone przez strony umowy zasady, sformułowane w załączniku przedmiotowej umowy. Obejmuje ona przeglądy okresowe i wymianę oleju w ... Zgodnie z treścią załącznika zawierającego harmonogram, usługa serwisu jest wykonywana przez Wnioskodawcę w interwałach czasowych wyznaczonych przez maszynogodziny czasu pracy agregatów …. Przeglądy okresowe są wykonywane co 2.000 i 6.000 godzin pracy. Przeglądy okresowe poszerzone są wykonywane co 10.000 godzin pracy. Interwał wymian oleju jest uzależniony od wyników analiz oleju zużytego w agregatach. Analizy są dokonywane co 500 godzin pracy. Wymiany oleju są przewidziane co 2.000 godzin pracy. W ramach dokonywania usług serwisowych, Wnioskodawca będzie dokonywał również dostawy niezbędnych części zamiennych do agregatów. W ramach załącznika do umowy przedstawiono kosztorys usługi serwisu z uwzględnieniem wartości części zamiennych, robocizny z uwzględnieniem czasu wykonania przez Wnioskodawcę poszczególnych zadań serwisowych oraz kosztów gospodarki olejowej w podziale na interwały czasu pracy agregatów. Załącznik do umowy, zawierający harmonogram usług serwisu zawiera uwagę wskazującą, że przedstawiony harmonogram jest wytyczną w zakresie realizacji serwisu i częstotliwość i rodzaj działań dokonywanych przez Wnioskodawcę w ramach usługi serwisu może ulec zmianie ze względu na warunki, w których będą eksploatowane agregaty. Jak stanowi § 4 ust. 3 umowy, rozliczenia za usługę serwisu będą dokonywane po wykonaniu przeglądów serwisowych wskazanych przez Wykonawcę w harmonogramie serwisu oraz po podpisaniu przez Zamawiającego protokołu z dokonanego przeglądu serwisowego. W myśl § 6 ust. 1 lit. b) umowy, wynagrodzenie Wykonawcy za wykonanie usług serwisu jest ryczałtowe i ustalone zostało zgodnie z załącznikiem nr 1 do umowy na kwotę 3.920.000 zł netto. Obejmuje ono całość działań związanych z usługą umownego serwisu. Wnioskodawca (Wykonawca) jest zobligowany do wykonania usługi serwisu w odniesieniu do 4 agregatów w okresie użytkowania od 0 do 24.000 maszynogodzin (12 przeglądów, co 2.000 maszynogodzin). Co do zasady, wartość świadczenia w ramach każdego z przeglądów posiada inną wartość rynkową. Wynika to z różnic w wartości używanych w serwisie materiałów, zakresu serwisu i nakładu pracy niezbędnego do przeprowadzenia czynności serwisowych. Jednak strony ustaliły, że dla zapewnienia bezpieczeństwa przepływów finansowych Zamawiającego, faktury dokumentujące każdy z dokonanych przeglądów będą ustalone jako 1/48 kwoty całkowitej należnej za cały objęty umową serwis (średni koszt jednego serwisu w ramach umowy). Oznacza to, że Wnioskodawca (Wykonawca), po dokonaniu czynności serwisowych każdorazowo będzie wystawiać na rzecz Zamawiającego fakturę o stałej wysokości, w oparciu o średnią całkowitą wartość jednego przeglądu: 81.666.67 zł. Dokonując jednorazowo przeglądów 4 agregatów, wartość netto faktury z tytułu wykonania usług serwisu będzie każdorazowo wynosić 326.666.67 zł netto. Powyższe zasady znajdują odzwierciedlenie w § 6 ust. 2 lit. e) omawianej umowy. W ślad za postanowieniami § 7 ust. 1 lit. c) umowy, zapłata wynagrodzenia za wykonanie usługi serwisu nastąpi na podstawie podpisanych przez Zamawiającego protokołów serwisowych, zgodnie z harmonogramem serwisu. Strony ustaliły, że wskazane powyżej protokoły będą stanowić podstawę wystawienia faktur przez Wykonawcę (Wnioskodawcę). W związku z powyżej przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca nie ma pewności co do tego, kiedy powstaje u niego obowiązek podatkowy z tytułu wykonanych w ramach realizacji przedmiotu umowy usług serwisu. Ponadto Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ustalenie wartości pojedynczego serwisu jako średniej wartości serwisu w całym okresie objętym umową ma wpływ na prawidłowość ustalenia przez niego podstawy opodatkowania.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne