Artykuł aktualny na dzień 28-04-2024
14.11.2022 Obrót gospodarczy

Przeciwdziałanie lichwie – ochrona konsumenta w umowach udzielania pożyczek i kredytów konsumenckich

Ustawodawca wprowadził mechanizmy ograniczające możliwość pobierania nadmiernych opłat od osoby biorącej pożyczkę (tzw. lichwa). Mechanizmy ochronne dla konsumentów zostały wprowadzone głównie w przepisach Kodeksu cywilnego i ustawie o kredytach konsumenckich. Ustawa o przeciwdziałaniu lichwie wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, ale część przepisów należy stosować już po 30 dniach od jej publikacji. Oznacza to, że trzeba je będzie stosować już od 18 grudnia 2022 r.

O działaniach o charakterze lichwiarskim w zakresie udzielanych konsumentom pożyczek gotówkowych można mówić w aspektach dwóch rodzajów kosztów ponoszonych przez takiego konsumenta (pożyczko- lub kredytobiorcę), mianowicie:

  • odsetkowych oraz
  • pozaodsetkowych.

Kodeks cywilny określa maksymalną wysokość odsetek w art. 359 § 21 k.c. Brak było w nim natomiast regulacji wskazujących na maksymalną wysokość kosztów pozaodsetkowych, które może pobierać podmiot udzielający pożyczki od pożyczkobiorcy. Takie regulacje znajdują się natomiast w ustawie o kredycie konsumenckim (w art. 36a tej ustawy).

Ustawodawca uznał, że brak stosownych regulacji w tym przedmiocie w odniesieniu do umów o świadczenie pieniężne, innych aniżeli umowa o kredyt konsumencki, prowadzi do obciążania kredytobiorców pozaodsetkowymi kosztami udzielenia takiego świadczenia, które często wielokrotnie przewyższają jego wartość.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne