09.03.2022 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 9 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.718.2021.1.JKU

czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu i jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania, - ma obowiązek zaliczyć różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu tego rodzaju działalności (zwolnionej lub opodatkowanej), której one dotyczą, - ma obowiązek zaliczyć ujemne różnice kursowe dotyczące kosztów związanych z działalnością mieszaną, tj. dotyczącą jednocześnie dochodów opodatkowanych i zwolnionych z podatku, o ile brak jest obiektywnych możliwości rozdzielenia tych różnic kursowych, według tzw. klucza przychodowego określony w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - a nie ma możliwości technicznych przyporządkowania dodatnich różnic kursowych do przychodów dotyczących każdego ze źródeł dochodów, ma obowiązek zaliczyć te różnice kursowe do przychodów z których dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu i jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania,

-ma obowiązek zaliczyć różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu tego rodzaju działalności (zwolnionej lub opodatkowanej), której one dotyczą,

-ma obowiązek zaliczyć ujemne różnice kursowe dotyczące kosztów związanych z działalnością mieszaną, tj. dotyczącą jednocześnie dochodów opodatkowanych i zwolnionych z podatku, o ile brak jest obiektywnych możliwości rozdzielenia tych różnic kursowych, według tzw. klucza przychodowego określony w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

-a nie ma możliwości technicznych przyporządkowania dodatnich różnic kursowych do przychodów dotyczących każdego ze źródeł dochodów, ma obowiązek zaliczyć te różnice kursowe do przychodów z których dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Dochody Wnioskodawcy są opodatkowane w całości w Polsce na ogólnych zasadach.

Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu dla nowej inwestycji, która umożliwia mu korzystanie ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca będzie prowadził działalność gospodarczą objętą ww. decyzją.

Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody a także ponosił wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodu również z działalności, która nie daje podstaw do zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z uzyskiwanymi przychodami, ponoszonymi kosztami uzyskania przychodu, środkami pieniężnymi na rachunku bankowym i w kasie, a także ewentualnie w związku z pożyczkami lub kredytami otrzymywanymi w walucie obcej, Wnioskodawca będzie wykazywał różnice kursowe dodatnie i ujemne.

Wnioskodawca zamierza rozliczać ww. różnice kursowe zgodnie z art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (metoda podatkowa).

Pytanie

1.Czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu i jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania, ma obowiązek zaliczyć różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu tego rodzaju działalności (zwolnionej lub opodatkowanej), której one dotyczą?

2.Czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu, jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania, ma obowiązek zaliczyć ujemne różnice kursowe dotyczące kosztów związanych z działalnością mieszaną, tj. dotyczącą jednocześnie dochodów opodatkowanych i zwolnionych z podatku, o ile brak jest obiektywnych możliwości rozdzielenia tych różnic kursowych, według tzw. klucza przychodowego określony w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

3.Czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu, jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania, a nie ma możliwości technicznych przyporządkowania dodatnich różnic kursowych do przychodów dotyczących każdego ze źródeł dochodów, ma obowiązek zaliczyć te różnice kursowe do przychodów z których dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych ma obowiązek rozliczania przychodów i ma prawo do uwzględniania kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te w ramach rozliczania przychodu i kosztów uzyskania przychodu nakazują uwzględnianie różnic kursowych odpowiednio dodatnich i ujemnych. Różnice te powstają m.in. w związku z przychodami, kosztami uzyskania przychodu, posiadaną walutą obcą, otrzymaną pożyczką w walucie obcej.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że różnice kursowe nie mają charakteru samodzielnego i należy je przypisać do tego źródła przychodów, do którego kwalifikuje się samą transakcję (zdarzenie), której ona dotyczy.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca w przypadku powstania różnic kursowych dodatnich lub ujemnych ma obowiązek ustalenia, z którym źródłem (dochodem) są one związane i ma obowiązek przypisać je do właściwego źródła dochodów.

W efekcie:

1)Jeżeli przychód podatkowy dotyczy dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to związana z przychodem dodatnia różnica kursowa będzie powiększała te związane ze zwolnionym dochodem przychody, a ujemna różnica kursowa te związane ze zwolnionym dochodem koszty uzyskania przychodu.

2)Jeżeli koszt uzyskania przychodu dotyczy dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to związana z kosztami uzyskania przychodu dodatnia różnica kursowa będzie powiększała te związane ze zwolnionym dochodem przychody, a ujemna różnica kursowa te związane ze zwolnionym dochodem koszty uzyskania przychodu.

3)Jeżeli na rachunek bankowy Wnioskodawcy wpłynęła należność w walucie obcej i była ona związana z zapłatą za towar, z którego przychód podlega zwolnieniu albo była związana z zapłatą za surowce lub usługi stanowiące koszt uzyskania przychodu zwolnionego, to związana z tą walutą dodatnia różnica kursowa będzie powiększała te związane ze zwolnionym dochodem przychody, a ujemna różnica kursowa te związane ze zwolnionym dochodem koszty uzyskania przychodu.

4)Jeżeli Wnioskodawca uzyska pożyczkę w walucie obcej na działalność, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, to związana z taką pożyczką dodatnia różnica kursowa będzie powiększała te związane ze zwolnionym dochodem przychody, a ujemna różnica kursowa te związane ze zwolnionym dochodem koszty uzyskania przychodu.

W przypadku, gdy Wnioskodawca ponosi wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodu, które związane są jednocześnie z działalnością, z której dochód jest zwolniony z opodatkowania i z której dochód podlega opodatkowaniu, to gdy:

1)jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, to różnice kursowe czy to dodatnie czy ujemne należy przypisać w taki sam sposób do każdego z tych źródeł;

2)nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, to różnice kursowe ujemne należy przepisać zgodnie z mechanizmem określonym w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

W przypadku gdy Wnioskodawca nie jest w stanie na podstawie dostępnych narzędzi określić w jakiej części dodatnie różnice kursowe związane są z działalnością, z której dochód zwolniony jest z opodatkowania i z działalnością, z której dochód podlega opodatkowaniu, ma obowiązek zaliczyć przychód z tytułu dodatnich różnic kursowych do przychodów dotyczących dochodu nie podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje częściowe potwierdzenie m.in.: w interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.111.2019.1.MBD z dnia 8 maja 2019 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”), w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2021 r.:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Natomiast, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Natomiast, zgodnie z brzmieniem obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

1.inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

2.nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop, w brzmieniu obowiązującym do końca grudnia 2021 r.:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

- przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

- kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 updop

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Treść art. 15 ust. 1 updop stanowi, że

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:

podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m

Zgodnie natomiast z treścią art. 15a updop

1. Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody jako dodatnie różnice kursowe albo koszty uzyskania przychodów jako ujemne różnice kursowe w kwocie wynikającej z różnicy między wartościami określonymi w ust. 2 i 3.

2. Dodatnie różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

1) przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

2) poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

4) kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;

5) kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

3. Ujemne różnice kursowe powstają, jeżeli wartość:

1) przychodu należnego wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest wyższa od wartości tego przychodu w dniu jego otrzymania, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

2) poniesionego kosztu wyrażonego w walucie obcej po przeliczeniu na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski jest niższa od wartości tego kosztu w dniu zapłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tego dnia;

3) otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5;

4) kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego udzielenia jest wyższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego zwrotu, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni;

5) kredytu (pożyczki) w walucie obcej w dniu jego otrzymania jest niższa od wartości tego kredytu (pożyczki) w dniu jego spłaty, przeliczonej według faktycznie zastosowanego kursu waluty z tych dni.

Możliwość alokacji kosztów została uregulowana w art. 15 ust. 2-2a updop, o treści:

2. Jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

2a. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Przepisy art. 15 ust. 2 i 2a updop pozwalają na podział kosztów podatkowych ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz kosztów związanych z przychodami z innych źródeł, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających do poszczególnych źródeł, przy czym podział ten następuje w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. W stosunku do nadwyżki ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi różnicami kursowymi, jako kosztu uzyskania przychodu, dla której dokonanie podziału na koszty związane z działalnością opodatkowaną i zwolnioną nie jest obiektywnie możliwe, należy dokonać podziału kosztów pomiędzy poszczególne źródła opierając się na stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskał decyzję o wsparciu dla nowej inwestycji, na podstawie której będzie mógł korzystać ze zwolnienia, o którym jest mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z uzyskiwanymi przychodami, ponoszonymi kosztami uzyskania przychodu, środkami pieniężnymi na rachunku bankowym i w kasie, a także ewentualnie w związku z pożyczkami lub kredytami otrzymywanymi w walucie obcej, Wnioskodawca będzie wykazywał różnice kursowe dodatnie i ujemne. Wnioskodawca zamierza rozliczać ww. różnice kursowe zgodnie z art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (metoda podatkowa).

Norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 34a i art. 17 ust. 4 updop, stanowi formę ulgi podatkowej, która jest wyjątkiem od zasady równości i powszechności opodatkowania. Tym samym, powinna być interpretowana w sposób precyzyjny i ścisły. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że ulgą może zostać objęty wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej w ramach inwestycji objętej decyzją o wsparciu.

W Objaśnieniach podatkowych z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji stwierdzono: Nie oznacza to jednak, że dochód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT lub art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT powinien być przy tym utożsamiany wyłącznie z ceną uzyskaną za sprzedaż produktów czy usług, wynikających z działalności wskazanej w decyzji o wsparciu. Artykuł 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT lub art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT nie odnosi się bowiem wyłącznie do dochodów ze sprzedaży towarów i usług, lecz do dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Inne kategorie dochodów niż sprzedaż produktów/usług, które są nierozłącznie związane z prowadzoną na podstawie decyzji o wsparciu działalnością produkcyjną lub usługową, również objęte są zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT lub art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT (np. kwota pieniężna wypłacona przez kontrahenta przedsiębiorcy za niezrealizowanie ustalonego w umowie poziomu zamówień czy różnice kursowe powstałe w związku ze sprzedażą produktów). Kluczowe jest przy tym wykazanie ścisłego, bezpośredniego i racjonalnego związku otrzymanego przysporzenia z przedmiotem działalności gospodarczej określonym w decyzji o wsparciu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w opisanym zdarzeniu przyszłym z uwagi na to, że prowadzi działalność, z której dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. decyzji o wsparciu i jak i działalność, z której dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania,

-ma obowiązek zaliczyć różnice kursowe do przychodów lub kosztów uzyskania przychodu tego rodzaju działalności (zwolnionej lub opodatkowanej), której one dotyczą,

-ma obowiązek zaliczyć ujemne różnice kursowe dotyczące kosztów związanych z działalnością mieszaną, tj. dotyczącą jednocześnie dochodów opodatkowanych i zwolnionych z podatku, o ile brak jest obiektywnych możliwości rozdzielenia tych różnic kursowych, według tzw. klucza przychodowego określony w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

-a nie ma możliwości technicznych przyporządkowania dodatnich różnic kursowych do przychodów dotyczących każdego ze źródeł dochodów, ma obowiązek zaliczyć te różnice kursowe do przychodów z których dochód nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1pkt 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez stronę postępowania

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).  

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne