06.04.2017 Podatki

Jakie są skutki wykreślenia z rejestru podatników VAT

Od początku roku urzędnicy wykreślili z rejestru VAT ponad 20 tys. podmiotów. Sytuacja ta jest spowodowana zmianami w przepisach VAT wprowadzonymi 1 stycznia 2017 r. Warto zdawać sobie sprawę, w jakich sytuacjach organ podatkowy może wykreślić podatnika z rejestru oraz co zrobić, aby tego uniknąć. Wykreślenie podatnika VAT czynnego z rejestru może bowiem spowodować problemy z rozliczeniem VAT zarówno podmiotów usuniętych z rejestru, jak i ich kontrahentów.

 

Przepisy wprowadzające nowe zasady wykreślania podmiotów wpisanych do rejestru VAT miały na celu wyeliminowanie z tego rejestru podmiotów nieistniejących lub fikcyjnych i zapobieganie wykorzystywania tych podmiotów w oszustwach podatkowych. Niewątpliwie intencje ustawodawcy są słuszne, dlatego też w dalszej części opracowania autor nie będzie odnosił się do sytuacji, w których dochodzi do wykreślenia z rejestru VAT podmiotów fikcyjnych, nadużywających prawa, dążących do wyłudzenia podatku z budżetu.

 

W artykule wskazujemy konsekwencje nowych przepisów dla podatników uczciwych, jeżeli nie zachowają zasad staranności czy ostrożności. Podatnicy ci powinni przede wszystkim:

  • zdawać sobie sprawę, w jakich sytuacjach są narażeni na wykreślenie z rejestru,
  • znać konsekwencje wykreślenia z rejestru - dla nich i ich kontrahentów,
ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne