Sejm uchwalił w środę 27.11.2024 r. ustawę o zamrożeniu na poziomie 500 zł za MWh netto cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych do końca września 2025 r. Do końca marca przyszłego roku zamrożone ceny energii będą miały też samorządy i podmioty użyteczności publicznej.
Już niebawem w Polsce zaczną obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Od 1 stycznia 2025 r. liczba urzędów i instytucji, które będą honorować tę formę korespondencji z obywatelami, zwiększy się znacząco. Wśród nich znajdą się m.in. urzędy miast i gmin, ośrodki zdrowia, urzędy skarbowe czy przedstawiciele zawodów zaufania publicznego.
Fundacja rodzinna nie będzie działać jako podatnik VAT, gdy w ramach zarządzania własnym mieniem będzie zbywać przedmioty kolekcjonerskie, a sprzedaż ta będzie incydentalna – orzekł WSA w Gdańsku.
MF zapowiedziało, że rezygnuje z obowiązku integracji kas online z terminalami płatniczymi, który miał wejść w życie od 2025 r. Projekt wprowadzający tą zmianę „utknął” w procesie legislacyjnym. Dlatego czasowo obowiązek ten został przesunięty na 1 kwietnia 2025 r. ustawą o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można otrzymywać i wysyłać pisma urzędowe poprzez e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze obywatele, firmy oraz podmioty publiczne otrzymają możliwość wymiany korespondencji z poziomu komputera lub telefonu w dowolnym miejscu i o każdej porze. Już dziś można złożyć wniosek o adres do doręczeń, a sam adres
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi wciąż mogą składać wnioski do ZUS o świadczenie interwencyjne. Jego celem jest wsparcie w dalszym prowadzeniu działalności. Do ZUS wpłynęło już ponad tysiąc wniosków, a suma kwot do wypłaty przekroczyła 120 mln zł. Wnioski o świadczenie interwencyjne można składać do 16 marca 2025 roku.
5 listopada 2024 r. Prezydent podpisał projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z udzielaniem pomocy de minimis, Projektowana ustawa dostosowuje krajowe przepisy do prawa unijnego. Obecnie w polskich aktach prawnych znajdują się odniesienia do poprzednich rozporządzeń KE dotyczących pomocy de minimis.
Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na interpelacje poselskie, dotyczące wątpliwości związanych z działalnością gospodarczą fundacji rodzinnych.. Poniżej omówiono odpowiedzi Ministerstwa Finansów na trzy interpelacje, które dotyczą m.in. możliwości inwestycyjnych fundacji rodzinnych oraz opodatkowania ich działalności gospodarczej.
Od 2024 r. maksymalny limit pomocy de minimis, z jakiej przedsiębiorca może skorzystać, w ciągu trzech kolejnych lat podatkowych, wynosi 300 000 euro. Jest to kwota łączna dla wszystkich form wsparcia, jakie firma może otrzymać, niezależnie od tego, czy pomoc pochodzi z funduszy krajowych, regionalnych czy unijnych. Przekroczenie limitu może mieć poważne konsekwencje dla przedsiębiorcy.
Jeżeli wkład niepieniężny jest zwracany członkowi spółdzielni w takiej samej formie i wysokości, to spółdzielnia nie uzyskuje z tego tytułu przychodu podatkowego – orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.
W Ministerstwie Finansów trwają prace koncepcyjne nad zmianami w przepisach podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych. Na razie w sprawie obecnych przepisów resort nie poluzowuje swojego stanowiska.
Praca zdalna to dziś bardzo cenione rozwiązanie na rynku pracy. Chociaż przynosi liczne korzyści, wymaga także zwiększonej dbałości o bezpieczeństwo danych. Zastosowanie odpowiednich środków ochrony, takich jak silne hasła, VPN, oprogramowanie antywirusowe oraz regularne szkolenia pracowników, może znacząco zminimalizować ryzyko cyberataków.
Od 1 stycznia 2025 roku zmieni się limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą prowadzić księgi rachunkowe jeżeli ich przychody netto osiągną co najmniej równowartość 2,5 mln euro, a nie jak obecnie 2 mln euro. Nowe limity będą miały zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, którzy zostali poszkodowani w wyniku powodzi, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia interwencyjnego. Wnioski do ZUS można składać od 5 października 2024 roku. Przedsiębiorca, który otrzyma świadczenie, będzie zobowiązany do prowadzenia działalności przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełnić i jak złożyć
26 września 2024 r. rząd zgłosił autopoprawkę do rządowego projektu nowelizacji ustawy powodziowej. Przewiduje ona m.in. wypłatę przez ZUS świadczenia interwencyjnego dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią.
Artykuły pierwszej potrzeby, takie jak żywność, lekarstwa, odzież, pościel, przeznaczone do nieodpłatnej dystrybucji wśród powodzian przez organizacje państwowe lub uprawnione organizacje charytatywne są zwolnione z cła - poinformował resort finansów. Zarówno przepisy celne jak i ustawa o VAT przewidują zwolnienia dla importu towarów sprowadzanych w celach charytatywnych. Zwolnienie z VAT stosuje się
Od 2025 r. będzie możliwość ubiegania się o zwrot akcyzy od samochodów osobowych czasowo zarejestrowanych w kraju w celu ich wywozu za granicę. Planowane jest też wprowadzenie zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych podlegających profesjonalnej rejestracji, o której mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym, wykorzystywanych do celów badawczych lub prac rozwojowych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej
Jeden wniosek przy rejestracji spółki cywilnej, wpis do CEIDG w formie elektronicznej, a docelowo pełna cyfryzacja CEIDG - takie zmiany zawiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Obecnie trwają konsultacje publiczne projektu nowelizacji ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (CEIDG).
Wnioski o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) będzie można składać wyłącznie online - zakłada projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Odejście od możliwości składania wniosków w formie papierowej będzie następować stopniowo, od 1 czerwca 2026 roku będzie dotyczyć wniosków składanych przez przedsiębiorców rozpoczynających prowadzenie
Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności dokumentów elektronicznych.
Sądy będą karać przedsiębiorców za minimalne opóźnienia w transakcjach handlowych. Dotąd sędziowie oddalali żądania, w których kontrahenci, wierzyciele, domagali się rekompensat za opóźnień w zapłacie, gdy sprawy dotyczyły małych kwot lub kilkudniowych, a nawet kilkutygodniowych zaległości. Po najnowszym wyroku TSUE z 11 lipca 2024 r. to się może zmienić.
Najczęściej wykorzystywaną funkcjonalnością aplikacji mObywatel jest obecnie zastrzeżenie numeru PESEL czy złożenie wniosku o bon energetyczny. W połowie sierpnia pojawiła się usługa Bezpiecznie w sieci, dzięki czemu użytkownicy najnowszej wersji aplikacji szybciej mogą zgłosić oszustwo w internecie. Jeszcze w tym roku mogą się pojawić kolejne funkcjonalności, m.in. możliwość dodania do systemu legitymacji
Ministerstwo Finansów rozpoczęło prace nad uszczelnieniem systemu opodatkowania fundacji rodzinnych. Wśród zapowiadanych zmian znalazło się między innymi objęcie 19 proc. podatkiem sprzedaży majątku fundacji. Rada Przedsiębiorczości apeluje do Ministra Finansów o wstrzymanie prac nad propozycjami niekorzystnych dla przedsiębiorców zmian podatkowych w ustawie o fundacji rodzinnej i dialog z biznesem
Skrócenie maksymalnego czasu kontroli mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni oraz obowiązek wcześniejszego doręczenia listy wymaganych dokumentów - to niektóre z rozwiązań zaproponowanych w tzw. pierwszym pakiecie deregulacyjnym dla firm. Celem projektowanych regulacji jest poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej oraz zagwarantowanie 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian, które dotyczą