14.01.2015 Podatki

Interpretacja indywidualna z dnia 14.01.2015, sygn. IBPBI/1/415-1249/14/WRz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/1/415-1249/14/WRz

Czy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą może do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć wydatki na studia podyplomowe?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z 13 października 2014 r. (data wpływu do tut. Biura 14 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na studia podyplomowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2014 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków na studia podyplomowe.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 1 lipca 2013 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, która wg PKD sklasyfikowana jest pod symbolami 85.59.B - pozostałe przedszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację. Wcześniej w latach 2007 - 2012 pracowała w ośrodku rehabilitacyjno - edukacyjno - wychowawczym, jako nauczyciel terapeuta. W ramach działalności gospodarczej świadczy usługi w zakresie diagnozy i terapii dla dzieci i młodzieży pełnosprawnej, jak i niepełnosprawnej. Są to zajęcia dotyczące alternatywnych i wspomagających sposobów porozumienia się (AAC), to jest budowania indywidualnych systemów porozumienia się, dla dzieci, które z różnych przyczyn nie mogą posługiwać się mową werbalną (np. w wyniku porażenia) lub ich mowa nie spełnia funkcji komunikacyjnej (np. jest niezrozumiała dla otoczenia). W oparciu o narzędzia diagnozy Wnioskodawczyni buduje systemy porozumiewania oparte o zdjęcie, przedmioty, symbole, gesty itp. Poszczególne strategie omawiane z rodzicami dzieci zaczynają być wdrażane. W swoich działaniach terapeutycznych Wnioskodawczyni wykorzystuje szereg pomocy dydaktycznych oraz komunikatorów i oprogramowania wyższej technologii, m.in. komputer z wbudowanym syntezatorem mowy, tablet wraz z oprogramowaniem, umożliwiającym za pomocą symboli budowanie zdań, komunikatory proste zastępujące mysz komputerową, (np. dla dzieci z porażeniem dłoni itp.). Oprócz terapii związanej z AAC, Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, tj. stymulacji rozwoju dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej. Zajęcia te kierowane są głównie do dzieci, u których najwcześniej wykryto deficyty rozwojowe, są to m.in. dzieci, u których już w momencie urodzenia postawiono diagnozę (np. zespół Dawna, mózgowe porażenie dziecięce), dzieci z urazów okołoporodowych, u których deficyty rozwojowe ujawniają się w późniejszych latach. Prowadzona przez Wnioskodawczynię terapia ma na celu jak najskuteczniejsze wyrównanie deficytów tych dzieci, w stosunku do zdrowych rówieśników. Są to m.in. zajęcia dotyczące stymulacji wzrokowej i słuchowej, rozwoju mowy, motoryki dużej i małej koncentracji itp. W ramach zajęć wczesnego wspomagania, Wnioskodawczyni świadczy usługi w zakresie wczesnej nauki czytania metodą profesor C. (czytanie sylabami). Zajęcia prowadzone są głównie z dziećmi przedszkolnymi i szkolnymi, które z różnych przyczyn mają trudności w nauce, bądź występują u nich pewne braki rozwojowe uniemożliwiające przyswajanie czytania (m.in. niewłaściwe przyswajanie bodźców, trudności w koncentracji uwagi itp.).

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne