Czy księgowa może żądać wynagrodzenia za korekty, jeśli umówiła się z klientem na ryczałt
PROBLEM
Na początku 2024 r. przyjęłam klienta prowadzącego sprzedaż internetową. Sprawnie udzielił mi wszystkich informacji dotyczących działalności – był uprzejmy, terminowy i słowny. W podpisanej umowie ustaliliśmy miesięczny ryczałt, bez limitu dokumentów. Usługę wyceniłam na podstawie przekazanych dokumentów i ustnych zapewnień klienta, który podczas rozmowy wyraźnie zadeklarował, że sprzedaje wyłącznie osobom fizycznym. Jest vatowcem. W trakcie współpracy dostarczał dokumenty terminowo i odpowiadał na e-maile. Pliki sprzedażowe umożliwiały automatyczny import danych i były księgowane zbiorczo. Na początku 2025 r., po dokładniejszej analizie, odkryliśmy, że w plikach widnieją faktury wystawiane także dla przedsiębiorców – kilkaset miesięcznie wśród kilku tysięcy dokumentów. Faktury te nie różniły się wartością od sprzedaży dla konsumentów, dlatego ich obecność wcześniej nie została zauważona. Konieczne będzie sporządzenie korekt za kilka miesięcy, choć błędy nie wpływają na wysokość podatku. Poinformowałam o tym klienta, który odpowiedział, że w takim razie prosi, aby biuro zrobiło te korekty. Odpowiedziałam, że powinniśmy ustalić, jakie otrzymamy wynagrodzenie, ponieważ w trakcie rozmowy poinformował nas, że prowadzi tylko sprzedaż dla osób fizycznych będących konsumentami. Klient wyparł się tego. Stwierdził, że tak nigdy nie mówił (nie posiadam niestety dowodów, np. e-maili lub SMS-ów). Klient oświadczył dodatkowo, że przekazał mi dokumenty z poprzedniego roku, takie jakie prosiłam, a także odpowiedział na wszystkie pytania, które mu zadałam, i uzgodniliśmy wynagrodzenie, które mi płacił. W związku z tym nie zamierza nic dopłacać, bo swoje zadania wykonywał terminowo, terminowo dostarczał dokumenty e-mailem i nie widzi żadnej podstawy dopłaty. W zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej mam w umowie zapis, że w przypadku błędu biura klient w pierwszej kolejności powinien żądać bezpłatnej poprawy przez biuro, zanim będzie mógł dochodzić od biura odszkodowania.
Czy jestem w stanie sądownie uzyskać zapłatę za te okresy wstecz lub uchylić się od bezpłatnej korekty, tak żeby nie płacić klientowi odszkodowania za korektę dokonaną przez inne biuro? Czy mogłabym powołać się na nadzwyczajną zmianę okoliczności, której nie przewidziałam przy zawarciu umowy?
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
